In 2026 viert Suzuki Nederland een bijzondere mijlpaal: het 60-jarig importeurschap van het Japanse merk in Nederland. Sinds 1966 rijden en varen er Suzuki’s op Nederlandse wegen en wateren. De geschiedenis van Suzuki in Nederland begon al eind 1965, toen het importeurscontract werd ondertekend (Nimag). Enkele maanden later, net na de jaarwisseling, arriveerde de eerste Suzuki-motorfiets, de T20, waarmee het startschot werd gegeven voor zes decennia van groei, innovatie en passie voor mobiliteit.
Sinds de allereerste T20-motorfiets in 1966 over Nederlandse wegen scheurde en de eerste buitenboordmotoren het water doorkliefden, heeft Suzuki generaties Nederlanders in beweging gebracht; op twee wielen, vier wielen én op het water. Van legendarische supersports en betaalbare stadsauto’s tot milieuvriendelijke Lean Burn-buitenboordmotoren: Suzuki bleef altijd trouw aan zijn filosofie van slimme, toegankelijke technologie die écht het verschil maakt in het dagelijks leven.

V.l.n.r. Geordy Bloem (Managing Director Suzuki Nederland) Toshihiro Suzuki (Representative Director and President of Suzuki Motor Corporation), Eric Louwman (President of Louwman Group)
Suzuki’s Nederlandse avontuur begon op twee wielen
De T20 – ook wel T20 Super Six genoemd – zette in 1966 de toon: een technologisch hoogstandje met zes versnellingen, tweetaktvermogen en een uitzonderlijke topsnelheid. Vanaf dat moment groeide Suzuki razendsnel uit tot een icoon onder motorrijders.
Hoogtepunten uit zestig jaar motorhistorie:
- 1966 – T20 ‘Super Six’: de allereerste Suzuki in Nederland – een technisch wonder: de eerste lichte motorfiets die 160 kilometer per uur weet te halen.
- 1971 – GT750: legendarische motor met driecilinder tweetaktmotor. De watergekoelde techniek leverde de GT750 de koosnaam ‘waterbuffel’ op.
- 1985 – GSX-R750: de eerste echte supersportmotor voor de openbare weg, welke in 2025 geëerd wordt met de GSX-R1000R Legend Edition.
- 1995 – Bandit-serie: betaalbaar rijplezier voor iedereen: van 600 tot 1250 cc.
- 1999 – GSX-1300R Hayabusa: de snelste productie-motorfiets ter wereld.
- 2002 – V-Strom-serie: 650 tot 1050cc icoon voor elk avontuur.
Recenter introduceerde Suzuki een nieuw 800cc platform waarvan onder andere de GSX-8S en V-Strom 800 zijn afgeleid. Ook in de racerij domineerde Suzuki: wereldtitels in de 500cc-klasse (Kevin Schwantz 1993, Kenny Roberts Jr. 2000), MotoGP-successen (Joan Mir 2020) en talloze kampioenschappen in motorcross, supermoto en endurance.
Toekomstvisie: multi-pathway, dicht bij de klant en duurzaam
Bij de motorfietsen van Suzuki is de elektrische e-VanVan de blikvanger. Deze kleine motorfiets is geïnspireerd op de VanVan uit de jaren 70.
Geordy Bloem, algemeen directeur Suzuki Nederland: “We kijken met enthousiasme uit naar 2026. Waar we voor motoren onder andere de nieuwe SV-7GX introduceren. En uiteraard vieren we zestig jaar Suzuki in Nederland met mooie aanbiedingen en speciale modellen. Verder blijven we investeren in onze fijnmazige auto-, motor- en marine- netwerkwerken, want dat is één van de dingen die Suzuki zo uniek maakt, altijd dicht bij de klant. Het wordt opnieuw een prachtig jaar.”
Foto’s: Suzuki.nl en Dieter Jans









