Published On: 11/02/2025

Een van de succesvolste merken uit de motorcross is Suzuki. Ze wonnen intussen 30 wereldtitels in het WK motorcross maar zijn momenteel onzichtbaar door een ontwikkelingsstop en de afwezigheid van een officieel team. Alleen Ken Roczen houdt de gele machines onder de aandacht en werd intussen tweemaal wereldkampioen in de nieuwe WSX-competitie: een officieel WK voor de supercross discipline. 

Uiteraard kreeg hun eerste titel in de 250cc klasse van het wereldkampioenschap motorcross veel weerklank. Deze titel – die door Joël Robert werd gewonnen in 1970 – was de start van een lange succesrijke periode die bleef duren tot in 2007. Steve Ramon won toen de wereldtitel in de MX1 klasse op het merk met de specifieke gele kleur. Officieel is de echte laatste wereldtitel gewonnen door de Fransman Pierre-Alexandre Renet, hij won in de ter ziele gegane klasse MX3 een wereldtitel in 2009.

Robert met de Suzuki RH70

Het begon dus in 1970 toen onze landgenoot het merk uit Hamamatsu op de kaart zette en er wereldkampioen 250cc wist mee te worden. Hij klopte toen Sylvain Geboers, een teamgenoot van Joël. Beiden werden een jaar voordien door Suzuki weggehaald bij CZ. Een jaar later kwam ook Roger De Coster de gelederen vervoegen en nam deel aan het WK 500cc. Ook daar was het meteen prijs want De Coster pakte de titel door de Maico’s van Ake Johnson en Adolf Weil achter zich te houden.

De 125cc klasse gedomineerd door Suzuki

In 1972 wonnen zowel Robert als De Coster de wereldtitels voor Suzuki. De Coster pakte ook de titel in 1973 en 1975. Het was ook in 1975 dat het officiële WK 125cc van start ging en daarom werd Gaston Rahier getekend door Suzuki. Het merk had een steengoede 125cc in de rekken staan en met Rahier een toptalent in haar rangen. Hij won meteen de titel en deed dat drie jaar na elkaar. De zegereeks van Suzuki bij de achtsteliters zou trouwens niet minder dan tien jaar aanhouden met dank aan Gaston Rahier, Akira Watanabe, Harry Everts, Eric Geboers en Michele Rinaldi.

Gaston Rahier

Brad Lackey was de eerste Suzuki-rijder die in het WK 500cc weer een titel kon winnen sinds die van De Coster in 1976. Dat gebeurde in 1982. Na de titel van Michele Rinaldi in 1984 braken een aantal magere jaren aan. Suzuki ontwikkelde niet zoals hun concurrenten en dat zag je duidelijk aan de resultaten in het WK. De malaise zou duren tot in 1990 toen zowel Alessandro Puzar (250cc) en Donny Schmit (125cc) de wereldtitel wonnen voor het merk.

In 1991 won Stefan Everts zijn eerste wereldtitel en was het weer raak voor Suzuki in de 125cc klasse. Greg Albertyn (1994) en Mickaël Pichon (2001 en 2002) konden het gele gevaar nog even glans geven en buiten een MX3-wereldtitel van Pierre-Alexandre Renet viel er in Japan nog weinig te vieren. De overgang naar de viertaktklasse tijdens de eeuwwisseling bracht Suzuki weinig successen. Ze werden weggereden door Yamaha en KTM. Een lichtpuntje was toch nog de wereldtitel van Steve Ramon die in 2007 via het officiële team van Sylvain Geboers de wereldtitel pakte in de klasse MX1.

Na de titel van Ramon werd het oranje merk uit Oostenrijk nog dominanter en vielen er steeds minder gele machines te bespeuren. Ze verdwenen zelfs helemaal uit het wereldkampioenschap toen de Japanners eind 2017 de stekker uit hun team trokken. Aan de andere kant van de grote plas word er wel nog gereden met Suzuki en dit niet zonder succes. Roger De Coster is alleszins degene die voor het merk de meeste wereldtitels won. De geruchtenmolen rond een eventuele terugkeer draait nog altijd hevig maar momenteel is er sinds eind 2017 geen enkel officieel nieuws gekomen uit Hamamatsu, de thuisbasis van Suzuki.

Alle wereldtitels van Suzuki

  1. 1970 Joël Robert                      250cc
  2. 1971 Joël Robert                      250cc
  3. 1971 Roger De Coster             500cc
  4. 1972 Joël Robert                      250cc
  5. 1972 Roger De Coster             500cc
  6. 1973 Roger De Coster             500cc
  7. 1975 Gaston Rahier                 125cc
  8. 1975 Roger De Coster             500cc
  9. 1976 Gaston Rahier                 125cc
  10. 1976 Roger De Coster             500cc
  11. 1977 Gaston Rahier                 125cc
  12. 1978 Akira Watanabe             125cc
  13. 1979 Harry Everts                    125cc
  14. 1980 Harry Everts                    125cc
  15. 1980 Georges Jobé                  250cc
  16. 1981 Harry Everts                    125cc
  17. 1982 Eric Geboers                   125cc
  18. 1982 Brad Lackey                     500cc
  19. 1983 Eric Geboers                   125cc
  20. 1983 Georges Jobé                  250cc
  21. 1984 Michele Rinaldi               125cc
  22. 1990 Donny Schmit                  125cc
  23. 1990 Alessandro Puzar           250cc
  24. 1991 Stefan Everts                   125cc
  25. 1993 Pedro Tragter                  125cc
  26. 1994 Greg Albertyn                 125cc
  27. 2001 Mickaël Pichon               250cc
  28. 2002 Mickaël Pichon               250cc
  29. 2007 Steve Ramon                   MX1
  30. 2009 Pierre-Alexandre Renet MX3

Foto’s: Eric Sandra en archief