In 1955 richtte Genichi Kawakami Yamaha Motor op. Zeventig jaar later is het bedrijf één van de toonaangevende bedrijven in de wereld van de gemotoriseerde tweewielers en won het vele titels in de motorsport.
Dit alles werd luister bijgezet tijdens de MXGP van Finland alwaar het Monster Energy Yamaha Factory Racing Team van Hans Corvers de motoren van Jago Geerts en Calvin Vlaanderen in de kleuren van de jaren ’90 tooide.
Na de tweede wereldoorlog had Japan nood aan degelijke gemotoriseerde tweewielers en was er behoefte om de industrie nieuw leven in te blazen. Ondanks het feit dat er al vele motorfabrikanten waren, wou Genichi Kawakami een gok wagen en de stap zetten in de motormarkt. De Hamakita-fabriek van Nippon Gakki werd gebouwd in januari 1955 en de productie van de Yamaha YA-1 begon. Vol vertrouwen in de nieuwe richting die Genichi was ingeslagen, werd Yamaha Motor Co., Ltd. opgericht op 1 juli 1955. Met 274 enthousiaste werknemers bouwde de nieuwe motorfietsfabrikant ongeveer 200 eenheden per maand.
Slechts enkele dagen na de oprichting nam Yamaha met zijn nieuwe YA-1 deel aan de twee grootste race-evenementen van Japan: de 3e Mt. Fuji Ascent Race en de 1e Asama Highlands Race. Bij beide debuten won Yamaha de 125cc-klasse. Het jaar daarop won de YA-1 opnieuw bij de Asama Highlands Race in de Light en Ultra-light klassen. In 1956 was een tweede model klaar voor productie, de YC1, een 175cc eencilinder tweetakt en in 1957 begon Yamaha met de productie van de eerste 250cc tweetakt twin, de YD1.
Een voorbeeld van Yamaha’s toewijding om ‘in de schoenen van de klant te gaan staan’ was het besluit om de expansie voort te zetten met overzeese fabrieken voor de productie van motorfietsen in Thailand en Mexico in 1966 en Brazilië en Nederland in 1968. Eind jaren zestig begon het merk met de gekruiste stemvorken ook de investeren in de off-road. Er werden crossmotoren ontwikkeld en die deden van zich spreken in het wereldkampioenschap.
In 1973 was het al raak en kon Hakan Andersson een eerste wereldtitel schenken aan de Japanners. Er zouden er nog 26 volgen.
Alle wereldtitels van Yamaha
- 1973 Hakan Andersson 250cc
- 1977 Heikki Mikkola 500cc
- 1978 Heikki Mikkola 500cc
- 1981 Neil Hudson 250cc
- 1982 Danny LaPorte 250cc
- 1983 Hakan Carlqvist 500cc
- 1986 Jacky Vimond 250cc
- 1987 John van den Berk 125cc
- 1988 John van den Berk 250cc
- 1992 Donny Schmit 250cc
- 1994 Bob Moore 125cc
- 1997 Alessio Chiodi 125cc
- 1999 Andrea Bartolini 500cc
- 2001 Stefan Everts 500cc
- 2002 Stefan Everts 500cc
- 2003 Stefan Everts MX1
- 2004 Stefan Everts MX1
- 2005 Antonio Cairoli MX2
- 2005 Stefan Everts MX1
- 2006 Stefan Everts MX1
- 2007 Antonio Cairoli MX2
- 2007 Yves Demaria MX3
- 2008 David Philippaerts MX1
- 2009 Antonio Cairoli MX1
- 2010 Carlos Campano MX3
- 2015 Romain Febvre MXGP
- 2021 Maxime Renaux MX2
Ook in de snelheid was Yamaha al snel bij de pinken want al in 1963 won het een eerste GP. Die race wonnen ze in België en meer bepaald op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps.
De eerste off-roadmotor was de DT1 die als basis zou dienen voor de latere crossmotoren. Het was de YX26, een echte crossmotor die in mei 1967 het Japanse kampioenschap motorcross had gewonnen.
Sinds de eerste wereldtitel van Hakan Andersson werden heel wat hoogtepunten bereikt in de motorcross. Stefan Everts is de rijder met de meeste Yamaha titels achter zijn naam want hij won er maar liefst zes. De laatste wereldtitel dateert van 2021 toen Maxime Renaux wereldkampioen werd in de MX2,
Sindsdien jaagt het merk op nieuwe successen in zowel de MX2 als in de MXGP.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Yamaha Motor Company