Jens Slegers van JSV Exhausts in Genk is een autoriteit op het vlak van uitlaten voor crossmotoren. Nu er nieuwe regels gelden voor het geluid dat crossmotoren mogen maken, waren er heel wat motorcrossers die met vragen zaten rond deze problematiek.
De aanleiding voor de nieuwe regels moge duidelijk zijn: crossmotoren maken teveel lawaai en zijn het belangrijkste argument om vergunningen aan te vechten en circuits te sluiten. In Lommel en Genk mag er maximaal 112 dB geluidsdruk gemeten worden en het spreekt voor zich dat deze regelgeving ook in de wedstrijden zal gehanteerd worden. In het WK motorcross gaat het zelfs naar 111 dB, zij zijn dan ook de voortrekker van de nieuwe regels waarbij er zeker in acht moet worden gehouden dat ze in stappen nog veel strenger gaan worden.
De nieuwe regel krijgt veel kritiek, maar die klinkt steeds holler nu Vlaanderen nog maar enkele circuits overhoudt waar legaal getraind kan worden. Motorcross zal in de toekomst steeds minder geluid maken, tot verdriet van degenen die ervan genieten. Motorcrossers kopen niet elk jaar een nieuwe motor, en daarom gaan er dit jaar veel machines het circuit op waarbij twijfels bestaan over de conformiteit van de geluidsdruk.
Het maakt dat sommigen onder hen, na een geluidscontrole, aanpassingen moeten doen aan hun demper om binnen de norm van 112 dB te vallen. Daarom dat we even contact namen met Jens Slegers om één en ander te verduidelijken en te luisteren naar beschikbare oplossingen.
MXVintage: Welke oplossingen zijn er voor de motorcrossers die vaststellen dat hun uitlaat niet binnen de toelaatbare geluidsdruk zit?
Jens Slegers: “Eén van de oplossingen is om een decibel-killer te plaatsen maar bij de moderne viertakten zit dat al vaak verwerkt in de demper. Als dat niet voldoende is kunnen we de uitgang van de demper, zeg maar de opening, verder reduceren. Het nadeel is dat de glaswol dan sneller vervangen moet worden. Dat komt omdat, als je de opening kleiner maakt, de demper warmer wordt en zo de wol sneller laat degraderen. Vervang je de wol niet tijdig dan gaat de demper nog altijd, ook in dit geval, teveel lawaai maken.”
MXVintage: We horen regelmatig dat een endurodemper aanbrengen een oplossing kan zijn. Wat is het verschil tussen een endurodemper en eentje gemaakt voor motorcross?
Jens Slegers: “Bij ons is dat gewoon de lengte van de demper. Een endurodemper wordt standaard 10 tot 15 cm langer gemaakt.”
MXVintage: Is er een verschil van aanpak tussen een tweetakt en een viertakt?
Jens Slegers: “Er is veel verschil tussen beide technieken. Met een viertakt kunt ge met decibel-killers werken maar dat werkt dus niet voor een tweetakt. Bij een tweetakt kan je alleen maar het volume van de demper verhogen door deze langer en/of dikker te maken.”
MXVintage: In de MXGP wordt de demperwol na elke wedstrijd vervangen. Deze frequentie wordt natuurlijk niet door een amateurcrosser gehanteerd. Is het een goed idee motorcrossers bewust te maken van het feit dat de demperwol voortaan sneller vervangen moet worden?
Jens Slegers: “Een goede regel voor amateurcrossers is om de demperwol om de 20 uren te vervangen. Het is een regel maar de degradatie van demperwol kan sneller aftakelen. Het hangt er vanaf hoe de motor wordt afgespoten na een wedstrijd. Best steek je tijdens een wasbeurt altijd een plug in de demper om te vermijden dat de wol nat wordt. Verder hangt het ook af van de afstelling van de motor. Een motor die te rijk staat zal de wol sneller doen samenkoeken. De geperforeerde buis, waar de wol rond zit, is dan een gewone buis waarbij de geluidsgolven niet meer de mogelijkheid hebben om binnen te dringen in de wol omdat daar geen ruimte voor is.”
MXVintage: Krijgen jullie nu meer vragen van klanten nu de nieuwe regels ingevoerd werden?
Jens Slegers: “Niet echt. Onze uitlaten waren al goed en we hebben in het verleden nooit problemen gehad met de geluidsnormen. Wat het allemaal gaat geven zullen we ook moeten afwachten. Bij onze laatste metingen zaten wij op 109 dB met onze uitlaten dus wat dat betreft zitten we goed. Het is natuurlijk erg afhankelijk van het gedrag van de klant. Als zijn motor wordt afgekeurd en hij heeft de wol niet tijdig vervangen, of de motor heeft afgespoten zonder een plug in de uitlaat te steken, dat is iets wat wij niet kunnen weten. Het product vertrekt hier conform de normen. De vraag is ook nog hoe de klant de wol in de demper vervangt. Duw je de demper stevig vol met glaswol, dan is er nog steeds geen spatie voor de geluidsgolven om in de wol te dringen. Wij wegen de hoeveelheid wol af in grammen per centimeter om de juiste hoeveelheid te bepalen. Wij geven pakketjes wol aan onze klanten specifiek voor de lengte en volume van de demper.”
MXVintage: Aan welke oplossingen moeten de oldtimercrossers denken met hun oudere motoren? Hebben zij dezelfde mogelijkheden als bij de moderne motoren?
Jens Slegers: “Met de oldtimers zit je natuurlijk met de motoren van na 1980 die altijd uitgerust zijn met een demper. Die zit net als bij recente motoren over de uitlaat geschoven en hebben de beschikking over dezelfde oplossingen zoals het volume (langer of dikker) van de demper te verhogen. Een uitzondering bij sommige merken zoals de oudere CZ’s en Maico’s is dat de demper vast gelast zit op de uitlaat. Voor die mensen is het heel moeilijk om tot een oplossing te komen. Er zijn dan twee mogelijkheden: de demper van de uitlaat afzagen en er een slip-on van maken. De uitlaatdemper wordt dan zo ver mogelijk afgezaagd, er wordt dan een buisje op gelast. Op de nieuwe demper wordt een passend buisje gemaakt zodat ze mooi in elkaar schuiven en bij elkaar getrokken worden door een veer. Zo hebben deze rijders dan een demper ter beschikking waarvan de glaswol kan vervangen worden. De tweede mogelijkheid is alles tot aan het motorblok te vervangen.”
MXVintage: Is het voor hen een optie om de volledige uitlaat te vervangen door een door jullie ontworpen nieuw exemplaar met vervangbare wol? Dan kunnen ze hun originele uitlaat bewaren zonder deze door te zagen?
Jens Slegers: “Dat is natuurlijk de beste oplossing en voor ons puur commercieel altijd leuk maar dan spreek je over een flinke kostprijs. Als er geen mal beschikbaar is voor dit type motor moet alles op maat worden gemaakt en dan spreken we toch al snel over een kost van 1500 tot 2000 euro. Sommige motoren hebben zelfs een dubbele uitlaat (n.v.d.r. zoals Triumph) en wordt het een erg grote kost voor die eigenaars.”
MXVintage: In de oldtimercross rijden nog een aantal viertakten die origineel niet zijn uitgerust met een demper zoals de eerste BSA types, de Yamaha HL en dergelijke. Is er een oplossing voor deze motoren?
Jens Slegers: “Die kunnen natuurlijk een demper op hun systeemlaten maken maar dat is echt maatwerk. Het is de enige optie maar net omdat het maatwerk is ook een erg dure. Er moet een slip-on systeem ontworpen worden en er moet een bevestiging gemaakt worden om deze te verbinden met het frame. Die mogelijkheid is er niet altijd.”
MXVintage: Heb jij nog tips and tricks voor de motorcrossers?
Jens Slegers: “Absoluut! Ga niet zelf aan je demper prutsen om deze conform te maken maar ga langs bij een specialist of iemand met ervaring. Het is niet leuk om in het weekend je motor zien afgekeurd te worden omdat hij te luid is. Het is dan boeken dicht want je mag niet rijden tot dat de motor weer binnen de norm valt. Wij willen ook vrijblijvend aan onze klanten laten zien hoe we de eerste vulling van hun aangekochte demper doen.”
“Het vervangen van de wol op tijd doen is zeker belangrijk om nog eens te vermelden. Nog iets over decibel-killers bij viertakten: De montage ervan kan zorgen voor vermogensverlies maar ook voor vermogenswinst. Dat hangt af van motor tot motor. Bij tweetakten kan er dan weer detonatie (pingelen) optreden als het gat van de demper niet groot genoeg is. Een vastloper kan het gevolg zijn. Dat doen we hier liever niet met een tweetakt. Er zijn modellen die wel tegendruk nodig hebben zoals een Yamaha 125cc.”
Jens Slegers antwoord graag op verdere technische vragen over dit item. Je kan hem bereiken via info@jsvwelding.com
Dit is de link naar de website van JSV Exhausts.
Foto’s: Jens Slegers
Tekst: Danny Hermans