Dat wij elke dag uren en uren surfen op het net om jullie te voorzien van het juiste nieuws is geen geheim. Zo kwamen we een crossmotor op het spoor waarvan we het bestaan niet eens konden vermoeden. Het blijkt dat ook in de voormalige USSR crossmachines werden gemaakt. Een groot succes kunnen we het niet noemen gezien het feit dat er maar enkele motoren werden gebouwd. Had u al ooit gehoord van de Kovrovetz 250 Cross?
Het merk werd in 1960 opgestart en ging al in 1965 weer op de fles. De fabriek stond in de stad Kovrov, een kleine stad tussen Moskou en Nizjni Novgorod. De Degtjarjovfabriek in Kovrov was een groot machinebedrijf waar de motorfietsmerken ZiD, Voschod en dus ook Kovrovetz werden geproduceerd. De “corebusiness” van het bedrijf was echter de productie van wapens. Het succes van het Tsjechoslovaakse merk CZ stak de Russen de ogen uit en daarom gingen ze zelf aan de slag om een crossmotor te ontwikkelen. Het doel was om een Russische topper wereldkampioen te laten worden op een motor van eigen makelij. Van ontwikkelen was er eigenlijk geen sprake vermits ze in werkelijk een ruwe kopie hadden gemaakt van een CZ 250.
De Kovrovetz deed mee aan enkele GP’s maar een succes werd het niet. Toenmalig CZ-rijder Viktor Arbekov was de referentie maar hun rijder Alexandr Yakolev eindigde ver achter de wereldkampioen van 1965. De Kovrovetz 250 eindigde zijn carrière met lokale piloten die geen geld hadden voor een CZ of een Jawa. Bij ons weten is er in Rusland nadien nooit nog een poging ondernomen om een crossmachine te produceren.