De broers Bryan en Triss Sharp waren in de jaren 50 en 60 toon aangevende scramblers/motocrossers. Hun vader Triss Sharp senior was een gerespecteerd Speedway rijder bij het Crystal Palace Speedway team (waar nog wel afbeeldingen van op het net te vinden zijn). De broers begonnen hun prille schreden op een zelf gemaakt motortje met een grasmaaier blokje.
Niet al te lang erna reed Triss op een 125cc James. Hij leerde het motoronderhoud van Eric Cheney, die hij al kende van jongs af aan. Hij begon in 1951 met motorcrossen en trial rijden. Het laatste op een Sunbeam 2 takt. In 1952 reed Triss op een Triumph Tiger met een Mc Candles swing-achtervork. Een van zijn grootste fans Andy Westlake (de auteur) herinnert hem vooral rijdend op zijn Triumph met het indrukwekkende typerende raspende geluid.
Samen met Derek Rickman mocht hij door toedoen van Arthur Lambert rijden in Montreuil. Met een val als enig resultaat. In zijn diensttijd zat hij bij het Night Fighter Squadron, dat hem niets in de weg legde om te crossen. In die tijd reden de broers op 2 takt fabrieks DOT’s. In 1955 zat Triss op een 2 takt Francis Barnett fabrieksmachine. Zijn vader Triss ‘Pop’ Sharp zorgde voor flink meer vermogen in het blok. Triss won talloze scrambles, won vier keer goud in de ISDT.
Hij was fabrieksrijder in de GP’s in de jaren 60 voor Greeves. En in die tijd hielp hij ook als testrijder om de Bultaco crosser te ontwikkelen. Na onenigheid met de ACU, vanwege slechte omstandigheden in een internationale wedstrijd op het eiland Man in 1965, over het behandelen van de Engelse rijders besloot Triss ook op te stappen bij Greeves. Zijn cross carrière zou echter nog drie jaar duren en hij was nog altijd succesvol op een 650cc Triumph Wasp.
Deze Wasp kreeg na het beëindigen van Triss’ motorcross carrière Frank Underwood als eigenaar, en daarna ging de machine naar Bryan Goss alwaar hij helaas uit de winkel gestolen werd. Op 46 jarige leeftijd startte Triss een eigen engineering bedrijf (Stable Precision) die voorzag in onderdelen voor de spoorwegen en de medische en vliegtuigbouw industrie. De laatste jaren liet hij het werk voornamelijk over aan zijn managers. Misschien wekt het geen verbazing dat Triss Sharp later ook een goed golfer werd.
Hij sierde ook de omslag van deel 3 van Andy Westlakes’ Off Road Giants trilogie! Voorts waren de Sharp broers goede vrienden van de Rickman broers. Op 6 oktober 2023 was hij nog aanwezig bij een classic event. Hoewel hij broos oogde was hij samen met zijn broer zoals altijd een belangrijk smaakmaker. Triss Sharp werd 89 jaar.
Tekst: Mark Faber
Foto’s: Andy Westlake, Eric Miles en archief