X
    Categories: nieuws

Thierry Boutsen leerde in de regen rijden op een ….. Zündapp

Tijdens zijn tienjarige carrière heeft de Belgische autocoureur Thierry Boutsen erg constant gepresteerd. Hij reed 164 races, 15 podiums en won drie Grote Prijzen in de F1. Hij versloeg zelfs de legendarische Ayrton Senna toen hij voor Williams reed op de Hungaroring in 1990.

Boutsen is altijd gedreven door zijn passies en zijn liefde voor snelheid begon met motorracen in de regenachtige Belgische bossen waar hij de vaardigheden zou ontwikkelen die hem uiteindelijk zouden helpen om zijn eerste overwinning te behalen. Die verliep in moeilijke omstandigheden tijdens de Canadese Grand Prix van 1989. Zijn debuut in de Formule 1 maakte hij met Arrows tijdens zijn thuisrace in Spa in 1983, hetzelfde circuit waar hij een decennium later zou eindigen toen hij reed voor het Britse Jordan team.

 

 

De snelle Belg kon aardig uit de voeten in de regen. Dat leerde hij aan boord van een gemotoriseerde tweewieler. We namen een fragmentje uit de podcast “Beyond the Grid” met Thierry Boutsen.

Van waar kwam jou ongelooflijk gevoel voor het rijden op een nat geregend circuit?

Thierry Boutsen: “Wel, dat is erg eenvoudig. Ik woonde destijds in België en daar kon je elke dag oefenen in de bossen. Toen ik 14 of 15 jaar was had ik een 50cc Zündapp. Die wijzigde ik zodanig zodat hij geschikt was als trialmotor. Ik kon elke dag naar school rijden via de openbare weg maar dat deed ik niet. In plaats daarvan deed ik dat traject via de bossen. Er waren hindernissen en dus oefende ik op deze moeilijk te berijden paden. Zo leerde ik mezelf het gevoel en de balans aan om te rijden op een moeilijke en gladde ondergrond. Ik deed dat bijna vijf jaar lang en zo bouwde ik mijn ervaring op om in natte omstandigheden een F1-auto te besturen. “

 

 

Had je een carrière op twee wielen voor ogen?

Thierry Boutsen: Nee, dat niet. Toen ik vijftien was deed ik een paar wedstrijden mee die werden georganiseerd door een paar vrienden in de buurt van het gocart-circuit van Nijvel. Daar werden in de jaren ’70 F1-races gehouden. Ik ben toen twee keer gevallen met de motor en was geblesseerd. Ik wou mijn autosportcarrière niet in gevaar brengen en stopte met het motorrijden. Ik deed de wedstrijden als een test voor mezelf en besloot dat het niks voor mij zou zijn.

Je kan hieronder de volledige podcast beluisteren.

admin: