Arm pump, iets waar alle motorcrossers voor of laat wel eens mee in aanraking zullen komen. De ene zal hier al wat meer en langer last hebben als de andere. Maar hoe komt dit? Wat is nu juist arm pump? Maar vooral wat kan je doen om het te vermijden?
Arm pump is eigenlijk simpelweg een overbelasting van de voorarmspieren. Klinkt niet onlogisch als je weet dat je met je handen het meest directe contact maakt met je motor. Je hebt letterlijk en figuurlijk de handen vol met de motor. Je houdt je niet enkel vast met je handen, je moet ook allerhande bewegingen uitvoeren zoals koppelen, remmen en het gashendel bedienen. Wij moeten je niet vertellen dat je met die krachtige motoren op de zware omlopen constant bezig bent met de motor te corrigeren en te beïnvloeden. Dit gebeurt met je benen, lichaam, maar ook voor een groot deel met je handen/armen.
De spieren worden dus constant belast, wat een verkorting van de spieren teweeg brengt. Dit is de bedoeling van spieren, maar op een verkorting moet normaal gezien een ontspanning en dus verlenging van de spieren volgen. bij motorcross komt deze ontspanning er echter niet door de constante invloeden en moet je dus achteraf tijdig ingrijpen en voor je begint hier reeds op anticiperen.
Je moet er voor proberen te zorgen dat voor je begint te rijden je onderarm spieren op hun optimale lengte zijn en dat is nu eenmaal ontspannen. Als je teveel rijdt of je voorarmen teveel belast in het dagelijks leven en de spieren geen kans geeft om zich te herstellen kom je al aan de start met verkorte spieren en heb je op voorhand al een nadeel. Dit herstellen kan je doen door het stretchen van de vingers en de handen na een trainingssessie of voor het rijden een massage bij jezelf uit te voeren (of te laten uitvoeren) van alle onderarmspieren, waardoor deze kunnen ontspannen.
Let dus op, het stretchen hou je niet tot het einde van de dag, maar dit doe je na elke sessie. Voor een wedstrijd of een trainingssessie kan je eveneens de spieren wat voorverwarmen, je motor presteert toch ook pas optimaal als ie op bedrijfstemperatuur is. Dit voorverwarmen kan bijvoorbeeld door het alombekende kersenpittenkussen op je armen te leggen. Zo’n kussen leg je heel even in de microgolfoven en geeft een aangename gelijkmatige warmte af, waardoor de spieren gaan ontspannen en nadien makkelijker gaan werken. Zeg maar een passieve opwarming.
Een oplossing is natuurlijk de snel-resultaat-operatie zoals menigeen motorcrosser op iet of wat niveau hebben laten uitvoeren, namelijk het opensnijden van de vliezen die het uitzetten van de spieren beperken. Hierdoor krijgen de spieren meer plaats. Dit is een goede oplossing, maar enkel voor zij die al veel te lang op deze manier aan het trainen zijn en hun spieren niet meer voldoende kunnen gaan rekken door de basismethodes zoals stretchen en massage. Vraag gerust aan Marnicq ‘Popeye’ Bervoets of hij het niet liever anders had aangepakt.
Natuurlijk moeten we er rekening mee houden dat sommige mensen nu eenmaal een natuurlijke aanleg hebben voor het sneller samentrekken van de spieren en voor hen is deze operatie dan ook soms onvermijdelijk. Gewoon stretchen en masseren doet wel iets voor deze rijders, maar toch kan dit de spieren niet voldoende ontspannen. Toch kunnen het merendeel van de rijders dit vermijden.
In een ideaal scenario ga je dus best zoveel mogelijk corrigeren met je benen en lichaam, waardoor je handen en onderarmen een groot deel worden ontlast. Je gaat je handen dus enkel gebruiken voor het bedienen van de hendels en je stuur lichtjes te beïnvloeden. Extra training van de voorarmen is dus zeker niet de ideale oplossing. Voor beginnende rijders is dit een noodzakelijk iets, dit om een basiskracht te verkrijgen. Getrainde motorcrossers dienen dus enkel de onderarmspieren te onderhouden, dit door af en toe specifieke oefeningen te doen. Maar zeker niet in de frequentie dat ze bijvoorbeeld hun benen gaan trainen.
Armpump zorgt er eveneens voor dat kleine, specifieke bewegingen zoals zachtjes bijremmen moeilijker te controleren worden. Zeker naar mate de wedstrijd vordert en het er net op aankomt het verschil te maken wordt je sterk benadeeld door arm pump. Een gewaarschuwd man is er twee waard. Weet je niet juist hoe je de onderarmspieren moet stretchen, dan vind je alvast heel wat tips op het net. Vertrouw je dit niet allemaal evenzeer (er zijn veel tegenstrijdige manieren te vinden op internet) dan verwijzen we je door naar een sportdokter of kinesist.
Enkele tips:
- Stretchen voor en na het rijden
- Masseer je spieren of laat ze masseren
- Probeer voordien al warmte in je spieren te krijgen
- Voer geen gevecht met je stuur, maar houd dit lichtjes in de handen
- Corrigeer meer met de benen en het lichaam
- Kijk na of je hendels wel goed staan, zodat je niet geforceerd op de motor komt te zitten
- Probeer op een regelmatige basis met de motor te rijden
- Geef je spieren de mogelijkheid om uit te zetten, draag dus geen te krappe handschoenen, truitje of harnas
- Onderhoud je armspieren door deze op regelmatige basis te trainen, zonder ze te gaan overbelasten