Niet dat we met enige weemoed naar het verleden kijken maar jullie herinneren zich wellicht nog levendig de periode waarin de vier Japanse fabrikanten de lakens uitdeelden in de motorcross. Ze waren op dat moment niet de enige fabrikanten op het hoogste niveau maar ze deelden wel de lakens uit.
Waarom vertellen we dit? Om de doodeenvoudige reden dat steeds meer merken willen deelnemen aan de MXGP en de AMA-competitie. Bovendien wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe competities (WSX en SuperMotocross) en aandrijfsystemen op batterijen. The Big Four met Yamaha, Suzuki, Honda en Kawasaki zijn dus al lang niet meer alleen. Naast KTM kregen ze uit Oostenrijk ook nog Husqvarna en GasGas als concurrenten. Die Oostenrijkse concurrentie is best pittig. Zo schonk Jorge Prado dit jaar een eerste wereldtitel aan GasGas, dat Spaanse roots heeft maar nu een haast volledig Oostenrijks DNA heeft.
Enkele jaren geleden trok het Italiaanse merk Beta na vele decennia van afwezigheid terug naar het WK motorcross met een fabrieksteam. Niemand minder dan Jeremy Van Horebeek werd aangetrokken en hij deed het niet onaardig op de Beta. Het merk uit Firenze stapt vanaf januari met een fabrieksteam naar de AMA Supercross.
Intussen is kwam ook het Britse merk Triumph met grootse plannen op de proppen. Met Ricky Carmichael en Ivan Cervantes werd niks aan het toeval overgelaten en werd er in een ijltempo een crossmotor ontwikkeld die begin 2024 zal worden ingezet in het WK MX2 en de AMA Supercross. Hun 250F machine werd gedoopt tot de Triumph TF250X en wordt op 28 november officieel uit de doeken gedaan voor het grote publiek.
Als klap op de vuurpijl besloot Ducati (dat onderdeel is van de Audi Group) om dezelfde stap te zetten. Niemand minder dan 9-voudig wereldkampioen Antonio Cairoli werd aangetrokken (hij was dan toch niet getrouwd met KTM) om de machine te ontwikkelen voor het merk uit Bologna. Ook Alessandro Lupino werd aangetrokken om TC222 bij te staan in het leerproces. Ducati zal in 2024 te zien zijn in het Italiaans kampioenschap en vanaf 2025 in de MXGP verschijnen. Ducati heeft trouwens een weliswaar korte geschiedenis in de motorcross maar kan weinig adelbrieven neerleggen.
Op social media worden vele verhalen verteld over de blijde intrede van Triumph en Ducati. Eén van de foute beweringen is die dat beide merken de zoveelste klonen van KTM zijn. Niks is minder waar want zowel Triumph als Ducati varen hun eigen koers in de ontwikkeling. Beide merken werken aan een eigen frame en motorisatie. Afgelopen week konden we dan vernemen dat TM, ook al uit Italië, opnieuw met een team komt in het WK motorcross.
We kunnen al deze initiatieven alleen maar toejuichen. Het geeft zuurstof aan de sport en zorgt ervoor dat de merken die momenteel heersen in de topcompetities niet op hun lauweren kunnen rusten. Zowel Triumph als Ducati hebben een zo grote status dat ze echt wel resultaten willen zien op middellange termijn.