Published On: 13/02/2018

Restauratieproject Fantic Caballero in woord en beeld

Het ombouwen van een straat-enduro (vandaar de naam Regolarita Casa) naar een volbloed crosser komt in zijn laatste fase. Hier en daar ontbreken er titaniumboutjes die we vergaten te bestellen.

Alles wordt zorgvuldig genoteerd zodat we bouten en moeren bestellen met de juiste kop, treksterkte, lengte enzovoort. De eerste stickertjes worden aangebracht op de voorvork en spatborden. We lieten de drie nummerborden bestickeren en gebruikten onze dichterlijke vrijheid om de naam op de zijborden te wijzigen van “Regolarita Casa” naar “50cc Titanium Competizione”. De stickers werden vakkundig vervaardigt door MG Printing uit Stevoort.

Vakwerk van B&G Handcrafts uit Zichem.

De benzinetank uit kunststof die er origineel opstond zag er niet uit waardoor we prompt kozen om het model van een Fantic 125cc crosser te laten nabouwen in aluminium. Dat was een kolfje naar de hand van B&G Handcrafts uit Zichem. We schreven al eerder over dit bedrijf, dit is de link naar het artikel. Na het vervaardigen van de tank hadden we de keuze, hoogglans polieren of laten lakken in RAL3000. We kozen uiteindelijk voor lakken omdat dit het dichts aanleunt bij het origineel.

Er moest ook nog een uitlaatdemper gemaakt worden want de originele was niet bruikbaar voor ons project. Daarvoor deden we een beroep op onze huisleverancier van tweetakt-uitlaten: JSV Racing uit Riemst. Zij leverden al eerder puik werk voor onze Suzuki’s en zo lieten we in alle vertrouwen de Caballero achter bij hen. Dit is hun Facebookpagina. Enkele dagen later konden we de rode Italiaan weer ophalen en stond er een prachtige demper op gemonteerd. Dit bedrijf levert maatwerk in kleine en grote aantallen en dat konden we met eigen ogen vaststellen.

 

Nu de tank en demper aanwezig zijn kunnen we langzaam aan toeleven naar dat ene spannende moment: het opstarten van de motor. Voor het zover is doen we een extra controle. We keken of de bougie vonkt, of er geen schroefjes zijn die nog moeten worden aangedraaid, of alles wat op de motor moet staan er ook opstaat. Een dag voor de feitelijke opstart zetten we deze rode rakker op de weegschaal want we wilden het drooggewicht kennen, dus mocht er nog geen olie of benzine in. Ons streefdoel was de Caballero af te slanken tot in de buurt van 70 kg. In originele livrei weegt de Caballero 81,5 kg. Wij wisten er door de doorgedreven afslanking 69,5 kg van te maken en dat is best spectaculair. Opdracht volbracht.

Start-up!

En dan was het eindelijk tijd om het ding op te starten. We maakten een mengeling van benzine en tweetakt-olie met een verhouding van 1/32. De gekozen olie was nog een ding waar heel wat research aan voorafging. Na jarenlang olie te hebben gebruikt op basis van ricinus-olie kozen we na rijp beraad voor vol-synthetische olie van Motul van het type 800  Factory Line. Ook de versnellingsbak kreeg voor het eerst een litertje olie.

De crossmachine liep vrijwel meteen en na wat regelen aan het luchtmengsel klonk de Fantic meteen perfect (zie onderstaande video).

Wat moet er nu nog gebeuren? Vooreerst moet de motor worden ingereden. De zadel voelt te zacht aan en krijgt later nog een hardere vulling met schuimrubber van een grotere densiteit. Na het inrijden van het motorblokje gaat de Caballero naar Nederland om op de testbank een tuning te krijgen. Alles wordt daar op punt gezet (carburatie en ontsteking) en zo komen we ook te weten hoeveel paardjes er in de Fantic zitten. Hier en daar moeten nog enkele boutjes worden vervangen in titanium en moet er nog een hittewerende folie worden gekleefd op de onderkant van de tank. Daarna kan de motor voor het eerst het circuit op voor de ultieme test. Hoe al deze dingen verlopen lees je in deel 10 en meteen ook het laatste deel over deze restauratie. Spannend!

Voor de restauratie

 

Na de restauratie