Restauratieproject Fantic Caballero in woord en beeld
De Fantic Caballero werd vorige keer voorzien van een gereviseerde voorvork en achtervering. De spatborden werden erop gevezen en zo wordt het stilaan tijd om het motortje weer te herenigen met het frame.
De Minarelli is helemaal samengesteld uit deels tweedehands en deels nieuwe onderdelen. Het motortje wordt uiteraard met titaniumbouten in het frame gehangen. We vijzen uit voorzorg ook een dikke aardingsdraad mee met een bout om de bobijn van voldoende massa te voorzien. Zoals eerder gezegd is het blokje nu een korteslagversie geworden. Standaard heeft het P6-blokje 42mm slag maar nu is dit 39mm geworden. Er zit een gesmede zuiger in van het merk Mahle. De primaire en secundaire as van de versnellingsbak zijn nu uitgerust met de juiste tandwielen en dus geschikt voor motorcross.
De standaard ontsteking (van het merk Ducati) is niet toereikend voor het hoge toerental en werd vervangen door een race-ontsteking van het merk HPI. Het onstekingtijdstip hebben we met een meetklokje in de bougie-opening op punt gezet. Wellicht is er nog een extra fijntuning nodig maar dit gebeurd op de testbank in Nederland. Jawel, deze Fantic zal na een inrijperiode op de testbank worden gezet om te kijken hoeveel paardjes uit deze Italiaan kan geperst worden. Ook wordt er aan de hand van de vermogenscurve bepaalt welke uitlaat een zo breed mogelijke powerband heeft. Omdat het toerental standaard van 8000 tr/min opgevoerd wordt naar 15000 tr/min is dit een belangrijke parameter.
Carburatore Dell’Orto
Na de ontsteking is het tijd voor de carburator. We monteren een fonkelnieuwe Dell’Orto 26mm en moeten alleen maar de naald en hoofdsproeier wijzigen. De rubber tussen de cilinder en de carbu werden ons aangeleverd uit Italië. Ook de rubber tussen de luchtfilterkast en de carbu komen uit de laars. We schroeven het geheel vast met inox spanbanden. Blijkbaar bestaan die ook in titanium maar we konden ze niet vinden in de juiste doormeter. Bovendien zijn ze nagenoeg onbetaalbaar.
Ook waren we nog even bezig met het frame. We wilden ultralichte aluminium voetsteuntjes monteren omdat de gewichtsbesparing redelijk groot was. De steunen zijn replica’s van een Yamaha en wegen minder dan de helft van de originele en stalen uitvoering. Een nadeel was dat de voetsteunen niet vlak stonden dus moest het frame en meer bepaald de supports een andere hoek krijgen. Dit werd vakkundig aangepast. Ter info: aluminium is nog lichter dan titanium maar natuurlijk minder sterk. Daarom leggen we uit voorzorg een extra setje voetsteunen klaar om mee te nemen naar de motorcross.
Terug naar de ontsteking! Omdat we het advies volgen van een deskundige boren we gaten in de deksel aan de ontstekingszijde. Deze keer is het niet om gewicht te besparen maar om koeling te creëren want deze gaat gloeiend heet worden. Een te hete ontsteking geeft andere waardes en zorgt dus voor minder vermogen. Ook zoeken we een proper plaatsje voor de CDI. Deze komt net achter het balhoofd en wordt opgehangen in rubber om de inwendige elektronica te beschermen tegen schokken.
De Fantic Caballero MX gaat nu de laatste fase in voor hij gestart kan worden. De nummerborden aan de zijkant maken we proper, het voorste nummerbord is nieuw en komt van plasticfabrikant UFO. We doen de borden weg om ze te laten bestickeren. De Caballero heeft nog een aantal metalen delen die essentieel zijn voor de motor zoals kettingspanners, assen, remstangen en dergelijke. We maken al deze delen netjes proper door ze de ontvetten met remmenreiniger. Daarna polieren we alle delen met een koperen borstel op de boormachine. Zo zijn ze prima voorbewerkt om ze opnieuw te laten glansverzinken. Het wordt ook wel galvaniseren of elektrolytisch verzinken genoemd. Het zorgt voor een mooie glanzende zinklaag, bescherming tegen corrosie en het ziet er nagelnieuw uit.
Intussen kochten we een ultralicht stuur (aluminiumlegering 7075 T6) en monteren deze met de vers gelakte beugels en titanium inbusbouten. Voor zulke belangrijke dingen zoals de montage van een stuur gebruiken we uiteraard titanium met de grootste treksterkte en dat is “grade 5”. De koppelingshendel wordt op het stuur gezet en we monteren een nieuwe kabel en stellen het geheel af met voldoende speling. Ook de remhendel en kabel voor de voorrem wordt geplaatst. Op de remplaat van de remmen voor en achter laten we de extra uitwendige veren weg. Dit is weer wat gewicht gespaard en is het remmen niet meer zo zwaar op de hand want opgepompte armen kunnen we niet gebruiken.
De handgemaakte luchtfilterkooi staat reeds voorlopig gemonteerd in de filterkast maar moet nog titaniumboutjes hebben. Dat doen we met M5 inbusboutjes van het type “grade 2”. En ook passen we de luchtfilter van de Yamaha YZ85, dat ziet er alvast goed uit. Na een grondige inspectie passen we ook nog de ligging van de gaskabel aan. Een soepel gashendel is een must! De bedrading van de ontsteking krijgt zijn definitieve plaats en worden vastgemaakt met zwarte (en dus UV-bestendige) kabelbinders. We zetten een aantal stappen achteruit om de gehele configuratie te checken. We zien dat het goed gaat komen en dat is een hele geruststelling. Wordt vervolgt.