Iedereen die oude (cross)motoren restaureert komt wel in aanraking met poederlakken of ook wel poedercoaten genoemd. Het is een duurzame oplossing voor het lakken van onderdelen waarvan de oude lak is gestript. Poedercoat is duurzamer dan gewone lak. Dat komt omdat deze lak gemoffeld wordt. De lak is dan ook harder dan gewone natlak. Maar eerst, wat is eigenlijk poederlakken?
Het is een elektrostatisch verfproces waarbij met perslucht, negatief geladen poeder op een geaard werkstuk verstoven wordt. Hierdoor blijft het poeder tijdelijk plakken, waarna het in een oven gesmolten of uitgemoffeld wordt.
Poederlak wordt in z’n breedste vorm toegepast op verschillende metalen variërend van dun plaat- en profielmateriaal tot en met zwaar constructiestaal. De verf is niet vloeibaar maar wordt geleverd in poedervorm. De poederdeeltjes bevatten bindmiddel, pigment en hulpstoffen.
Tot zover de theorie. In praktijk is een vrij eenvoudig procedé en blijkt het zelfs haalbaar om kleine onderdelen thuis te poederlakken. In de onderstaande video zie je hoe een spiraalveer van haar oude lak wordt ontdaan met een afbijtmiddel en een ander en duurzaam laagje lak wordt gegeven. Het enige wat je nodig hebt is een poederpistool met bijbehorend toestel voor de elektrostatische lading. Ook heb je een voldoende grote oven nodig om de aangebrachte lak te kunnen moffelen en perslucht. De video geeft ook een goed inzicht over de basisprincipes van poedercoaten.