Published On: 04/02/2023

Met remolie kan je heel banaal omspringen maar dat doe je beter niet. DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1 zijn de gangbare types maar vandaag hebben we het over DOT 5, een speciale remolie.

Heel wat sleutelaars menen te weten dat de verschillende types remolie zonder problemen te mengen zijn maar niks is minder waar. De uitzondering is dus die DOT 5. De andere types mag je met elkaar mengen maar dus nooit met DOT 5.

Waarom is DOT 5 anders en paars van kleur?

DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn hygroscopisch. Dat betekent dat de vloeistof water opneemt uit de lucht. Het kookpunt wordt daardoor langzaam lager en er kan roestschade ontstaan in het hydraulische systeem. Deze remvloeistoffen vervang je daarom regelmatig, gemiddeld eens in de 2 jaar of eerder indien de fabrikant dat voorschrijft.

 

 

DOT 5 is gebaseerd op siliconen en neemt geen water op uit lucht (hydrofoob). Dat is een voordeel: de vloeistof behoudt zijn kookpunt en verliest geen overbrengingskracht. Het vervangen van de vloeistof wordt daarmee langer uitgesteld. Het nadeel is dat eventueel aanwezig water niet oplost en zich verzamelt. Er is dan kans op bevriezing of verdamping. Ook kan het aanwezige water naar het laagste punt in het remsysteem zakken (meestal de remklauwen), met sneller roesten tot gevolg. Verder is er wat minder pedaaldruk doordat de vloeistof licht compressibel is. Dit is echter nauwelijks merkbaar.

 

DOT 4 en DOT 5 mengen niet.

 

Een ander voordeel van DOT 5 is dat het de lak niet aantast. Het kan wel een siliconen laag achterlaten op de lak, hierdoor is de lak lastiger bij te werken. Deze vloeistof heeft ook een hele andere kleur dan de andere DOT noteringen. De kleur is paars om zo zeer duidelijk te maken dat het om een compleet ander soort vloeistof gaat.

Wat zegt de fabrikant van jouw crossmotor?

Wil je toch overschakelen naar DOT 5? Kijk dan naar wat de fabrikant van jouw machine voorschrijft. Zijn de rubberen dichtingen bestand tegen DOT 5? De merken KTM, Husqvarna en GasGas lusten alvast geen DOT 5, de fabrikant wijst erop dat de dichtingen niet bestand zijn tegen dit type van remolie. Kies je toch voor DOT 5, dan is dit niet alleen een kwestie van de oude vloeistof aftappen.

In het hele systeem  mag geen druppeltje van een andere remvloeistof aanwezig zijn. Dat betekent dat alle onderdelen zo goed gereinigd moeten worden, dat deze beter vervangen kunnen worden door nieuwe onderdelen. Beter niet doen dus tenzij je remsysteem een complete revisie nodig heeft.

 

 

Honda schrijft voor hun CRF”s DOT 4 voor. Kawasaki gaat voor DOT 5.1 en Yamaha voor DOT 4. Eén van de weinige motormerken die koos voor DOT 5 is Harley Davidson. Maar dat was jaren geleden. Sinds hun motoren zijn uitgevoerd met ABS wordt er DOT 4 gebruikt.

Wat zijn de verschillen?

De vier types remolie hebben allemaal een verschillend kookpunt. En dat wordt dan weer uitgedrukt in een droog en een nat kookpunt. Het kookpunt wordt aan geduid als ERBP, Equilibrium Reflux Boiling Point. De wet ERBP is het kookpunt van de remvloeistof na ongeveer 3,2% waterabsorptie. Water verlaagt het kookpunt van de remvloeistof. Bij 1% wateropname is het kookpunt ongeveer 25 graden gedaald.

 

 

Waarom bestaat DOT 5 dan?

DOT 5 is ontwikkeld voor zwaar transport, militaire doeleinden en voertuigen die een lange interval vereisen. DOT 5 Silicon Brake Fluid wordt wel al eens gebruikt in racemotoren en karts mits deze voorzien zijn van afdichtingen die bestand zijn tegen dit type. Gebruik dus gewoon de remolie die jouw fabrikant voorschrijft en vergeet DOT 5.

De naam DOT 5 is in deze context foutief gekozen en zorgt voor veel verwarring. Gebruik het niet want geen enkele motorfabrikant schrijft het voor. Wil je remolie gebruiken dat een hoog kookpunt heeft? Gebruik dan DOT 5.1.