Zonder vliegwielgewicht zou je niet kunnen rijden met je motor. Hij zou een korte powerband hebben, geen trekkracht produceren en veel toeren maken. Voordat motorfietsfabrikanten het juiste vliegwielgewicht voor je motorfiets kiezen, moeten ze rekening houden met de volgende factoren.
Elektriciteit: De grootte van het vliegwiel moet groot genoeg zijn om de magneten te herbergen die worden gebruikt om de bougievonk te produceren, maar klein genoeg om ruimte te maken voor de statorwikkelingen.
Versnelling van de motor: Een motor bouwt vlugger snelheid op met een licht vliegwiel en langzamer met een zwaar vliegwiel.
Traagheid: Een zwaarder vliegwiel ondersteunt de snelheid, maar is ook moeilijker af te remmen dan een licht vliegwiel.
Vliegwieleffect: Elk roterend onderdeel in de motor en het chassis creëert zijn eigen draaiende kracht (koppelingskorf, tandwielen, ketting, wielen, krukas, nokkenas en zuiger). De fabrikant moet een vliegwielgewicht kiezen dat het beste alle onafhankelijke gyroscopische krachten in de motorfiets opvangt.
Tot in den draai: Het lijkt nauwelijks te geloven maar te veel vliegwielgewicht maakt het moeilijker om een bocht te nemen.
Beoogd gebruik: De vermogenskarakteristieken en rijstijlen van een 65, 85, 125, 250 of 300 tweetakt en die van 250, 350 of 450 viertakt vereisen allemaal een andere vliegwielmassa. Het feit dat een ingenieur een bepaald gewicht heeft gekozen, betekent niet dat je zelf geen gewicht kunt veranderen om het aan je behoeften aan te passen. In het verleden gebruikten de meeste fabrieksrijders gewichten op hun tweetaktmotoren.
Plaats van het gewicht: Niet elk vliegwielgewicht van bv 250 gram heeft hetzelfde effect op een motor. Hoe effectief een vliegwielgewicht werkt, hangt niet alleen af van het gewicht van het vliegwiel, maar ook van de plaats waar het gewicht op het vliegwiel is geplaatst. Een vliegwiel van 250 gram met een diameter van 7,5 cm zal niet zoveel traagheidsmoment hebben als een vliegwiel met een diameter van 10 cm dat hetzelfde gewicht heeft.
Arbeidsslag: Een tweetakt gebruikt een lichter vliegwiel dan een viertakt omdat hij bij elke slag ontsteekt, terwijl een viertakt elke tweede slag ontsteekt. Tweetakten hoeven geen momentum te behouden in afwachting van de volgende explosie, dus leveren tweetakten een sneller en abrupter vermogen. De vermogensafgifte van een tweetakt is vaak te agressief voor rijders die opgegroeid zijn met moderne viertakten. Hier komt het vliegwielgewicht om de hoek kijken. Het kan een tweetakt sneller maken en de powerband breder doen aanvoelen.
Remmen: De extra traagheid van een zwaarder vliegwiel verzet zich niet alleen tegen versnellen, maar ook tegen afremmen. Het zwaardere vliegwiel helpt bij het remmen en het nemen van bochten. Bij het dichtdraaien van het gashendel met het zwaardere vliegwiel daalt het toerental niet zo plotseling. Dit zorgt voor een vlottere overgang van volle snelheid naar volledige stilstand.
Paardekracht: Misschien ben je geneigd te denken dat een zwaarder vliegwiel je motor pk’s kost maar dat is niet het geval. Het zorgt er alleen voor dat elke versnelling verder, sterker en langer trekt. Het is mogelijk dat het toevoegen van een vliegwielgewicht het vermogen lichtjes kan verhogen.