Hij was de jongere broer van Olle Petterson, die in de jaren ’70 een succesvol GP-rijder en testrijder was. Stig was ook een GP-rijder, die uiteindelijk de switch maakte naar de technische kant van het racen. Hij was de monteur van de 500cc wereldkampioen Brad Lackey, voordat hij veringtechnieker werd voor Yamaha’s motorcross- en wegraceteams.
Stig Pettersson deed voor Öhlins de vering voor het Yamaha motorcross team in de jaren tachtig. Hij reisde mee met Team Yamaha dat toen bestond uit Ricky Johnson, Broc Glover en Mike Bell. Daarna werkte hij voor de Öhlins distributeur en Noleen Racing, met hun afstelling. In 1990 opende hij een eigen veringsbedrijf, Pettersson Pro Suspension (PPS) in Anaheim, Californië. In 2010 ging Stig weer voor Öhlins werken en bleef onder contract om de vering van enkele van ’s werelds beste raceteams te tunen.
Kenth Öhlin, stichter van Öhlins: “Stig was een geliefde collega die herinnerd zal worden voor zijn technische gaven en bijdragen. Hij wijdde zijn carrière aan het helpen van alle rijders, van alledaagse motorrijders tot World Superbike Champions, om het meeste uit hun Öhlins vering te halen.”
Pettersson reed in 1968 en 1969 enekel GP’s maar zonder veel succes. Stig ging in maart 2020 met pensioen bij Öhlins na 40 jaar bij het bedrijf. Hij overleed op woensdag 21 december 2022.