Hij heet niet voor niets “The legend” en bewees dat uitvoerig doorheen zijn loopbaan. Stefan Everts kreeg in 1998 een wildcard om deel te nemen aan de grand-prix 500cc. Omdat Honda toen geen 500 in de rekken had staan liet hij er eentje klaar stomen in de weken voordien. Het was een tweetakt die hij zou gebruiken tussen de oprukkende viertakten van toen.
Stefan Everts heeft al heel wat magische momenten gecreëerd tijdens zijn loopbaan maar deze race uit 1998 staat zeker geboekstaafd als ronduit memorabel. Zoals altijd was de Citadel volgelopen met een pak toeschouwers en zat de sfeer er al meteen in. Everts trok een pak volk naar de crossen maar ook Joël Smets had een erg grote schare supporters die waren afgezakt naar de iconische plaats aan de Maas.
Stefan Everts: “Namen is zo’n gave plek om naartoe te gaan, het is veruit mijn favoriet. Mijn eerste overwinning daar was in 1998, daarvoor had ik er nog nooit gereden. Omdat ik altijd in de 250cc-klasse reed, kreeg ik nooit de kans om in Namen te racen, of zelfs maar te kijken. We hadden een vrij weekend, en ik kreeg een plaats toegewezen. We maakten een motor klaar voor de race en ik won gemakkelijk. Dat was de eerste keer in mijn carrière dat ik daar reed, en ik was begonnen met racen in 1988. Ik denk dat ik die dag veel 500cc-rijders belachelijk heb gemaakt. Het was al zo lang mijn droom om in Namen te racen, en om daar zo gemakkelijk te winnen was echt geweldig voor mij”.
“De machine is gebouwd door Cliff White uit Amerika. White was destijds de technische rechterhand van Roger De Coster in de periode dat de Belg teammanager was bij het merk. De motor is vanuit de U.S. in een krat opgestuurd naar België in de week net voor de GP van België in Namur. Ik heb er één keer kunnen mee testen op het voormalige Motoland-circuit van Tielt-Winge. Er was een extra uitlaat bij van ik denk het merk SPES, maar we hebben op de Citadel de standaard-uitlaat gebruikt omdat er zoveel vermogen beschikbaar was met het 500cc blok.”
“Ik weet niet zeker of er veel was bijgewerkt aan het blok, mijn vermoeden is dat hij vrij standaard is gelaten. De rest van de motor was uitgerust met fabrieksvering van Showa, fabrieksremmen en de specifieke afwerking zoals ik dat gewend was bij Honda. De machine was wellicht niet het beste concept om mee te starten in Namur omdat een 250 chassis niet echt gemaakt is om een 500 in te bouwen. Daardoor was het voor mij wel aanpassen aan de motor. In die tijd waren er nog veel trainingen en kwalificaties op zaterdag en die had ik wel nodig om mij aan te passen aan het circuit en de motor.”
Smets werd later dat jaar voor de derde keer wereldkampioen in de zwaarste categorie. Wij moeten u niet vertellen dat Stefan Everts vlot de twee reeksen won in Namur en zo zijn visitekaartje af gaf voor de komende jaren. Deze prestatie staat in ons collectief geheugen gegrift en daarom laten wij u nog een keer mee genieten van die geweldige prestatie.