X

Retro: wie herinnert zich de befaamde Heckel laarzen?

De motorcrossgeschiedenis zit vol met innovatieve vindingen die niet altijd zaligmakend werden. De befaamde Heckel motorcrosslaarzen zijn de voorloper van de moderne laars zoals we die nu kennen. Maar ze waren allesbehalve geweldig en dat is zelfs een understatement.

Jonge motorcrossers denken dat wat zij dragen de nieuwste technologie is. Ze begrijpen niet dat de meeste nieuwe producten gebaseerd zijn op iets dat 20, 30 of 40 jaar geleden ontworpen werd. En zo is het ook met scharnierende, plastic motorcrosslaarzen. Voordat Sidi, Gaerne, Alpinestars of Fox populair werden, waren er een heleboel laarzen met vergelijkbare scharnierontwerpen en plastic bekleding. De allereerste laars met kunststof scharnieren was de Heckel uit 1974. Het was de voorvader van alle moderne laarzen en die van de vroege jaren 1980.

 

 

Heckel maakte skischoenen voordat het zijn expertise toepaste op de Heckel motorcross laars van 1974. De Heckel laars is nu 45 jaar oud en al lang niet meer op de motorcrossmarkt te vinden. Het was echter wel de allereerste plastic motorcrosslaars. Heckel’s polyvinyl chloride (PVC) bovenkant had een scharnierende enkel en drie roestvrij stalen gespen, terwijl de onderkant van de laars een uit één stuk gegoten plastic voetbed was.

 

 

Heckels werden gedragen door bekende rijders zoals Gaston Rahier, Ivan Van Den Broeck, Jim Pomeroy en Harry Everts. In een recent gesprek met Van Den Broeck vroegen we naar het draagcomfort van de Heckel’s en Ivan beschreef het als ‘dramatisch’. Wij vroegen ook een reactie aan viervoudig wereldkampioen Harry Everts. Hij had en contract met Heckel en had dus geen gebrek aan laarzen. Gelukkig maar want volgens hem was hij na elke race toe aan een nieuw paar laarzen. De koperen schroeven van de scharnierpunten braken telkens af. Naar eigen zeggen zou hij zo een dertig paar Heckel’s naar het containerpark gebracht hebben.

 

 

Heckel laarzen werden nooit een echt succes: Ze waren te zwaar, de voorgevormde zone voor de tenen, de zool en voetbed boden geen gevoel in het schakelen en het remmen. Moderne motorcrosslaarzen durven nog een tikje zwaarder te zijn dan de Heckel’s maar die werden toen vergeleken met de veel lichtere lederen laarzen. Hoewel aangeboden in acht maten, was de binnenkant van de onderkant van de laars hard en oncomfortabel. Heckel verdween uit de motorcross in 1980, maar zijn innovaties zie je nog altijd in de moderne laarzen die je nu draagt.

Heckel bestaat nog steeds en maakt nu veiligheidsschoenen voor de industrie. In 2011 werd het Frans bedrijf een onderdeel van UVEX, u wel bekend als fabrikant van skibrillen.

 

admin: