U zult zeggen: Wie in hemelsnaam is Kenji Sato? Wel, de onfortuinlijke Japanner was de testpiloot van een tot de verbeelding sprekende Honda RC125MT die nooit in productie werd genomen. Sato overleed afgelopen vrijdag 4 december ten gevolge van een auto-ongeval. Hij werd 58 jaar oud. Kenji Sato was een voormalig fabriekspiloot voor Mugen, Yamaha en HRC. Wij betuigen ons medeleven aan de getroffen familie en kennissen.
Deze tragische gebeurtenis is wellicht een voetnoot in de geschiedenis van de motorcross maar de fiets die Sato in 1980 onder de billen kreeg geschoven was dat allerminst. Honda testte in het grootste geheim een 125cc twee-cilinder met een Ribi-voorvork of een evolutie ervan. De cijfers: 124cc, 35PK, 13000 tr/min. en een 7-speed versnellingsbak. Het technische vernuft dat in deze crosser steekt is van een ongekend niveau. De motor en meer bepaald de gebruikte techniek werd snel verboden door de FIM en de AMA. Tijdens de testen bleek de motor over een onbruikbare hoeveelheid koppel te beschikken en was daardoor minder goed handelbaar dan een ééncilinder. De Honda tweepitter was wel een bom als men sprak over “pure acceleratie”.
Dit zalige stukje techniek zou nooit de productielijn halen, dit door het moeilijk te beheersen vermogen, de ban van FIM en AMA en de hoge productiekost. Roger De Coster was een voorstander van de Ribi-voorvering en kon destijds de Honda-bazen in Japan overtuigen om de rechten te kopen van Valentino Ribi. Echter door hogervermelde redenen werd de complexe vering nooit in productie genomen.