In september werd MXVintage uitgenodigd bij Bihr in Frankrijk. Als je bij je lokale motorcrossdealer voor een onderdeel gaat is de kans groot dat het van de Franse groothandelaar komt. En de reclameborden van Bihr heb je zeker al eens gezien als je de MXGP-wedstrijden volgt. Wij werden met veel detail rondgeleid door Laurent Herrmann en Thierry Millet.
Bihr ligt in Bartenheim, dichtbij de Zwitserse grens en in de schaduw van de luchthaven Basel-Mulhouse-Freiburg. Bihr is de grootste en toonaangevend distributeur in Europa van onderdelen, accessoires, banden en kleding voor motoren, quads/ATV’s en scooters. Het bedrijf werd in 1975 opgericht door motorfiets-fanaat Cyrille Bihr. Inmiddels is Bihr in meer dan 20 landen present.
Die Cyrille Bihr begon erg kleinschalig in zijn garage maar wist stelselmatig het bedrijf uit te bouwen tot wat het nu is. Hij startte met een leercontract bij de Zwitserse invoerder van Montesa. Cyrille sleutelt er aan crossmotoren en leert het klappen van de zweep als monteur. In zijn vrije tijd crosst hij ook zelf en enkele jaren later, verruimt hij zijn technische horizon als hij overstapt naar de invoerder van Wiseco voor Zwitserland. Daar werkt Bihr vooral aan wegracemotoren, meer bepaald Suzuki’s voor klimkoersen.
Op z’n 20ste begint Cyrille Bihr vanuit de ouderlijke garage in Gegenheim Cycle et Moto Bihr waar hij vooral fietsen en bromfietsen hersteld… Omdat er geen plaats is om motoren te plaatsen! Na zes maanden volgt een eigen pand. De uitstekende reputatie van Bihr als motormonteur en tuner doen de rest. Zijn ex-baas stelt hem voor om Wiseco pistons te verdelen voor Frankrijk, Cyrille gaat hier op in. Niet alleen neemt de verdeling van Wiseco een hoge vlucht na de start in 1977 ook de verkoop van motoren gaat vlot.
Eerst als Suzuki-dealer in 1980 en vervolgens als Yamaha dealer in 1985. In 1986 investeert hij in het nieuwe Free Bike, een Yamaha dealer in Mulhouse. Free Bike zou later geschiedenis schrijven door winst in de beroemde 24u van Le Mans maar zowel de activiteiten qua motorverkoop als de distributie van Wiseco, Mikuni en enkele andere merken gaan steeds harder lopen. Bihr besluit daarom om zich toe te leggen op import van racing spul en verkoopt de Yamaha dealerships. De onderneming zelf is ondertussen omgedoopt tot Bihr Racing.
Beetje bij beetje werd het aantal merken uitgebreid. De komst van Yoshimura in 1995 was een belangrijke mijlpaal en dat was Motorex in 2000 zeker. Het aantal vertegenwoordigers stijgt en van een kleine speler groeit Bihr uit naar een stevige underdog in Frankrijk. De uitbreiding van Bihr naar de off-road markt heeft daar zeker een rol ingespeeld. Maar Bihr voelt ook goede de veranderende noden van de markt aan. Van tuningproducten en accessoires gericht op competitie stapt het bedrijf over naar een meer algemeen productaanbod.
Wij werden hartelijk ontvangen door de mensen van Bihr en kregen een rondleiding in alle afdelingen van het bedrijf. Dat werd meteen een flinke wandeling langs alle transportlijnen en stockageruimtes. Het is verbazingwekkend hoe snel alles verloopt in dit bedrijf. De bestellingen die worden geplaatst door de dealers worden razendsnel verwerkt en gaan met een korte doorlooptijd zo snel mogelijk de vrachtwagen in. Van de diverse transportbedrijven staat buiten altijd een lege trailer klaar om geladen te worden. De chauffeur hoeft die maar aan te pikken om de onderdelen op de plaats van bestemming te brengen.
In de afdeling waar de social media van het bedrijf wordt verzorgd, vonden we trouwens een brommer van Belgische makelij staan pronken: een Flandria uit Zedelgem. In de wandelgangen hingen raceshirts van diverse kampioenen en stonden motoren tentoongesteld die één of meerdere titels wonnen dankzij Bihr.
Ook vonden we een serie oude crosshelmen terug in een vergaderruimte, eentje ervan was erg herkenbaar want het was die van Bob Hannah. In diezelfde ruimte stond trouwens een erg fraaie Honda CR250 van 1979.
Heel de distributielijn draait op barcodes en scanners die het pakje naar de juiste plek sturen om daar alle bewerkingen te krijgen die nodig zijn voor een snelle en kwalitatieve levering. Indrukwekkend was zeker de machine aan het eind van de lijn die de kartonnen dozen op maat snijdt om zo weinig mogelijk volume te transporteren.
Het proces verloopt erg gedisciplineerd waarbij de personeelsleden strikte handelingen uitvoeren om een erg hoge afleverkwaliteit te bewerkstelligen. Die zie je op de foto’s niet in actie want we hadden geen toelating om personen te fotograferen op de werkvloer i.v.m. de regels rond privacy.
Delen van de productielijn zijn trouwens gerobotiseerd. Door deze snelle workflow gaat Bihr er prat op om onderdelen binnen de 24 uren te kunnen leveren in heel Europa. Het bedrijf heeft meer dan 200.000 verschillende producten in stock en die zijn verdeeld over 350 merken.
Het gamma is erg breed met een assortiment in zeven productcategorieën: Street, Scooter, Off-Road, Quads/ATV/SSV/UTV, Banden, Werkplaatsapparatuur en Motorkleding. We mochten ook de straat oversteken om het aparte bandenmagazijn te bekijken. De rubbergeur slaat in je neus bij het betreden van de immense ruimte vol met banden, banden en nog eens banden.
In oktober reden wij met een GasGas EC250F de Marokko Adventure, een tiendaagse off-roadtocht doorheen het zuiden van het land met etappes door de woestijn maar ook doorheen het Atlasgebergte. Deze motor werd aangepast voor deze tocht met onderdelen van Bihr.
Onderdelen zoeken doe je op de website van Bihr: https://www.mybihr.com/be/nl. Bestellen doe je bij je lokale dealer.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Danny Hermans en MXMag