Vergeet een Honda CR500 of een Maico 490 Mega 2. Vergeet ook de KTM 495 want voor Magere Hein je komt halen moet je nog één machine berijden: De Kawasaki KX500. Deze fiets was voorbestemd om een legende te worden in de motorcrosswereld.
Toegegeven, de Europese contructeurs waren het eerst om een volledige cilinderinhoud toe te passen op hun crossmachines. Maico, KTM en Husqvarna waren toen de trendsetters maar het was Kawasaki die als eerste Japanse fabrikant het Europese voorbeeld volgden. De eerste pogingen waren dramatisch met als gevolg een onhandelbare machine met het karakter van een uitgehongerde stier van 1000 kg op jacht naar vers voedsel in de smalle straatjes van Pamplona. Na veel doorontwikkelingen en een niet aflatende Japanse ijver hadden de ingenieurs hun zaakjes perfect voor elkaar. Het resultaat was een schitterende volbloed 500cc crosser die al de andere in de schaduw zou stellen. Ook nu nog, in een wereld waar 500cc tweetakten niet meer worden gemaakt is deze Kawi de referentie en een veel gebruikte machine op wedstrijden voor veteranen zoals de Vets MXdN in Farleigh Castle.
De Kawasaki is even krachtig als even welke moderne 450 viertakt maar wat de Kawa zo speciaal maakt is zijn smalle powerband en het angstaanjagende inkomend vermogen. Je moet over een flink stel ballen beschikken om deze krachtpatser in derde versnelling tot de nok op te draaien. In handen van onervaren crossers is deze handeling het equivalent van een ongeleide kruisraket die je na elke bocht probeert af te werpen. Algemeen wordt aangenomen dat als een crossmotor meer power uitbraakt dan deze KX hij als onbruikbaar wordt beschouwd. Deze Kawa is dus eentje voor echte mannen.
Rond de eeuwwisseling slonk de voorraad “echte mannen” zienderogen gezien het feit dat steeds minder fabrikanten deze krachtige 500cc motoren produceerden. Door de overgang naar viertakttechnologie raakte de “big bores” in de verdrukking en dat was niet alleen onder de heersende milieuproblematiek maar vooral door de veel vriendelijkere vermogensafgifte van de moderne kleppenmotoren. Als laatste fabrikant (kleinschalige projecten buiten beschouwing gelaten) stopte Kawasaki in 2004 met de productie van een 500cc crosser. Het model bleef de laatste tien jaar nagenoeg ongewijzigd.
De KX500 is relatief goedkoop te vinden op de tweedehandsmarkt, wisselstukken zijn vlot verkrijgbaar en het krachtige motorblok is nagenoeg onverwoestbaar. De gecoate cilinder gaat heel lang mee maar kan niet geboord worden. Gespecialiseerde bedrijven kunnen een versleten cilinder wel hercoaten. Het frame heeft wel wat te lijden door de brute power van de motor. Aandachtspunten zijn de montagesteunen voor de uitlaat en de voetsteunen.
Conclusie? Deze Kawasaki is de ultieme 500cc tweetaktcrosser. Heren motorcrossers, voor het te laat is en Magere Hein opduikt op de hoek van je straat: Zwaai je been over de KX500 en laat zien uit welk hout je bent gesneden. Gas vol open in derde versnelling ……………… braaaaaaaap!! Mocht het mislopen, we brengen je altijd een bezoekje in het ziekenhuis, afdeling Orthopedie.