Na het intrekken van de omgevingsvergunning van Honda Park in Olmen en de ‘vernieuwde omgevingsvergunning onder voorwaarden’ van het Stedelijk Motorcrosscentrum in Lommel staan alle lampjes van iedereen die betrokken is bij de sport rood te knipperen.
We hebben gezien dat één enkel persoon een circuit kan lamleggen en dat de Raad van State de bestaande wetgeving op een wijze kan interpreteren die direct gevaar kan opleveren voor de nog bestaande circuits in Vlaanderen. We kunnen niet anders dan het aanwezige realisme weergeven dat binnen de bestaande context er binnen erg korte termijn geen enkel motorcrosscircuit in Vlaanderen nog een omgevingsvergunning heeft.
Wat dat betreft is de status van het motorcrosscircuit in Lommel erg belangrijk. Zo kwam er gisteren op de Instagrampagina van Lommel een niet mis te verstane boodschap te staan. “If Lommel falls it is done, over, finished with motocross in Belgium.” De omloop in Lommel is het centrum van de wereld in motorcrossland. Heel wat motorcross gerelateerde industrie zit in de omgeving high-end producten te vervaardigen en te ontwikkelen. Net over de grens zitten er een pak bedrijven en MXGP-teams die evengoed nood hebben aan een circuit zoals dat van Lommel.
De boodschap is duidelijk: als Lommel valt dan is het voor de tegenstanders van de resterende motorcrossbanen in ons land een peulschil om deze ook te sluiten. In Lommel en bij uitbreiding de uitbaters van de overige banen vragen aan de motorcrossers maar één ding: kom rijden met een originele uitlaat of een dB-killer. Zie hieronder de noodkreet vanuit Lommel.
Foto: Gino Maes