Published On: 22/11/2016

Transponders onderhevig aan modernisering met nieuw model.

mylaps-transponderOok in de wereld van de transponders slaat de modernisering toe. De gangbare oranje modellen die iedereen kent zijn niet meer verkrijgbaar. De nieuwe versie van Mylaps heet de X2. Deze is geheel compatibel met de vorige generatie en past ook in de oudere houders. De X2 kan ook geladen worden via een stroombron op de motor (optioneel).

Uiteraard is dit niet van toepassing bij onze oldtimermotoren. Indien de X2 van een stroombron (accu) kan worden voorzien vanaf de motor dan hoeft de transponder niet telkens gedemonteerd te worden voor het laden. De X2 is uitgerust met een tweede module met de naam “Racekey”. Deze dient om de batterij te laden, de batterijstatus af te lezen en voor het registeren op de site van Mylaps.com.

Het oude model.

Het oude model.

Onafhankelijk van welk model je hebt zijn er enkele belangrijke tips voor het onderhoud van je transponder. Vooreerst mag je de transponder nooit reinigen met een hogedrukreiniger, de toestellen zijn daar niet voor geschikt. Neem de transponder eerst uit de houder voor je je motor afspuit en reinig het met een vochtige doek en water of een mild zeepsopje (geen afwasmiddel). Gebruik zeker geen agressieve producten zoals white spirit of petroleum. In de winter laad je je transponder beter om de twee à drie maanden op om de batterij gezond te houden. Zorg altijd dat de transponder volledig droog is voor je hem in de lader steekt. Laat de transponders geen dagen lang in de lader steken wanneer ze zijn geladen, ook dat is niet goed voor de oplaadbare batterij. Zijn de toestelletjes versleten dan moeten ze volgens de geldende regels afgevoerd worden als KGA naar het containerpark.