Niemand had alle zes vragen juist.
We kregen weer vele inzendingen binnen van de tweede MXquiz. Echter deze keer was er niemand die alle zes vragen juist kon beantwoorden dus is er deze week geen winnaar.
Er waren geen instinkers bij de vragen maar toch moest er diep gegraven worden in de motorcrossgeschiedenis. Binnenkort krijgen jullie een derde quiz voorgeschoteld maar hieronder krijg je eerst de antwoorden van MXquiz 2.
- Welke motorcrosser richtte destijds Wings for Life op? Deze organisatie voert onderzoek naar ruggenmergletsels. Dat was niemand minder dan de Oostenrijker Heinz Kinigadner. Kinigadner werd tweemaal Wereldkampioen motorcross 250cc in 1984 en 1985 voor het fabrieksteam van KTM. Nadat zowel zijn jongere broer als zoon verlamd raakten na een ongeval, richtte Kinigadner Wings for Life op, een organisatie die ondersteund wordt door Red Bull en onderzoek voert naar ruggenmergletsels.
2. In het stripalbum Rodeo op 2 wielen van Michel Vaillant figureert een Belgische motorcrosser. Ken jij zijn naam? Dat was uiteraard Joël Robert.
3. Welk merk kon als enige rasechte Italiaanse motorfabrikant wereldkampioen worden in de motorcross? Dat was Cagiva. In 1985 was het de Fin Pekka Vehkonen die wereldkampioen werd op het merk in de 125cc-klasse. In 1986 deed de Nederlander Dave Strijbos dat nog eens dunnetjes over in dezelfde klasse.
4. Heikki Mikkola werd geboren op 6 juli 1945. Weet u ook in welke Finse gemeente hij ter wereld kwam? Dat was in het dorpje Mikkeli.
5. Wie introduceerde de motorcross zoals we ze nu kennen in de USA? Hier kregen we heel wat foutieve antwoorden binnen. Het was deze vraag die maar door enkele personen juist werd beantwoord. Echter hadden ze telkens een andere vraag fout. Het enige juiste antwoord was de Amerikaan Edison Dye. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerde Dye reizen naar de TT-races op het eiland Man en zag de stijgende populariteit van de motorcross in Europa. Hij vroeg Husqvarna om USA-importeur te worden van het Zweedse merk en organiseerde motorcrosswedstrijden die later werden overgenomen (lees gestolen) door de huidige AMA. De rest is geschiedenis.
6. Welke Belg werd achtste in de eindstand van het wereldkampioenschap 125cc van 1978? Dat was niemand minder dan André Massant.