Na alle problemen, die de motorcross in België de afgelopen twee decennia kreeg te verwerken, lijkt het ons hoog tijd om het van de andere kant te bekijken. Wij bedoelen vanaf de kant van onze noorderburen die sinds 2021 de sport ondersteunen met hun MX Masterplan.
Vraag het aan de AMPL. Vraag het aan de MCLB. Vraag het aan de BMB. Vraag het aan de VLM. Vraag het aan de FPCNA. Vraag het aan de VMCF. Vraag het aan Motorsport Vlaanderen. Vraag het aan de FMWB. Vraag het aan de FAM. Ja, meneer, we werken al jaren samen. En dat is niet eens gelogen. Er zijn heel wat samenwerkingsverbanden tussen de federaties en daar mag elke motorcrosser erg blij mee zijn.
Bruggen bouwen
Het enige wat ontbreekt is een eenduidige visie over de toekomst van de sport op zich. De motorcross in ons land kreeg zoveel harde klappen dat het nu uitgeteld in de touwen hangt. Vergelijk het met een boksmatch tussen Muhammad Ali en een tienjarige knul die net zijn eerste setje bokshandschoenen kreeg voor zijn verjaardag. Op social media is het “crossvolk” erg kundig geworden in het aanwijzen van zondebokken. De groene jongens staan met stip op één, gevolgd door de lokale politiek en pennenlikkers die in de buurt van een motorcrossomloop wonen en tijd genoeg hebben om de wetgeving vanbuiten te leren om zo een vergunning te betwisten via de Raad van State of deze te laten vernietigen door de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Hoe dan ook brengt het geen zoden aan de dijk om schuldigen aan te duiden en die te begeleiden naar een weliswaar gedigitaliseerde brandstapel. De toekomst van onze sport verzekeren doe je niet door met modder te blijven gooien maar door bruggen te bouwen. Het Nederlands model van hun MX Masterplan is daar een mooi voorbeeld van. Zij denken na over de toekomst en ondersteunen clubs met alles wat nodig is om een circuit vergund te houden.
Made in Belgium
Dat een Belgisch Masterplan niet krek dezelfde inhoud zal hebben, ligt voor de hand want onze noorderburen hebben nog een pak vergunde banen terwijl wij in België alleen nog Lommel, Genk, Lierneux en Komen Ten Brielen hebben. Die laatste gaat eind dit jaar dicht en doet geen nieuwe vergunningsaanvraag. Een aantal extra circuits zorgt voor meer trainingsmogelijkheden, mogelijkheden om wedstrijden te organiseren op een vaste baan en het zorgt voor veiligheid op de nu overbelaste circuits.
Iedereen met een beetje gezond verstand zou dan denken dat zulk een Masterplan idealiter in de rangen van de BMB wordt uitgewerkt maar de versnippering van het motorcrosslandschap is in ons land zo groot dat dit een schier onmogelijke opdracht lijkt. Nochtans is die versnippering deels oorzaak van de problemen. Er is geen overkoepelend gespreksorgaan naar de beleidsmakers toe en dus ook weinig of geen subsidiëring.
Gen Alpha
Generatie Alpha is de verzamelnaam voor mensen geboren tussen pakweg 2010 en 2025. Deze jongelui hebben niks met motorcross, zijn opgegroeid met digitale technologie en internet. Het wordt dan ook bijzonder lastig om deze lichting jongeren nog op een crossmotor te krijgen. Als dat al lukt, zal die machine, geheel naar eigen wens, aangedreven worden door een elektromotor. Tot spijt van wie het benijd.
Ik wil niet degene zijn die deze jongelui moet gaan uitleggen dat er maar drie omlopen zijn in ons land, dat er acht federaties zijn, dat elke federatie een eigen vergunningsbeleid voert, dat de prijs voor een jaarvergunning telkens anders is, dat er de geluidscontroles steeds strenger worden etc. Geef toe, er is geen echte uniformiteit in dit gegeven.
Twee bonden
In de omliggende landen zijn er maar twee federaties, eentje voor de professionele rijder en eentje voor de amateurs. In Nederland heb je de KNMV en de MON, in Frankrijk de FFM en UFOLEP. In ons land moet dat toch ook kunnen. De bestaande federaties zouden in dit gegeven samensmelten tot één grote amateurbond en krijgen elk een bepaalde regio toegewezen. Dat is ook nu al grotendeels het geval en kan ik voor uniformiteit zorgen in vergunningen, regelgevingen en het maakt het laagdrempelig en super overzichtelijk voor nieuwe en bestaande rijders. Bovendien creëer je zo een klimaat waarbij er geen overlappingen zijn van wedstrijden in dezelfde regio.
Motorcrossers die in Nederland een vergunning nemen bij de KNMV of MON dragen 48 euro bij die integraal naar de stichting MX Masterplan gaat. MX Masterplan ondersteund de clubs met hun vergunningen, de veiligheid en de verduurzaming van de sport. Niet dat de industrie tegenwoordig zwaar investeert in het imago van de sport maar ook zij zouden financieel kunnen bijdragen wat voor hen toch een win-win situatie zal zijn.
En toen waren ze nog met drie
Na 31 december 2025 zijn er met Lierneux, Genk en Lommel maar drie vergunde omlopen en hopen we vurig dat Lille en Olmen weer een volledige vergunning krijgen. Dat laatste is geenszins een certitude. Met het dramatische gebrek aan circuits is het evident dat de beleidsmakers nog eens wakker worden geschud over deze problematiek. Ook dat zou een taak kunnen zijn voor het Belgische MX masterplan waarbij zij als officiële gesprekspartner en vertegenwoordiger van de sport kunnen fungeren. De oude plannen om in elke provincie een circuit te hebben, zijn naar de eeuwige jachtvelden gewaaid.
Het is tijd voor een nieuw elan in de sport waarbij de federale, de Waalse en Vlaamse regering kan werken met één enkele gesprekspartner. De structuur van een dergelijke vereniging zou kunnen bestaan uit mensen van de bovenstaande federaties maar ook met de uitbaters van de huidige motorcrossbanen. Verder zijn er adviseurs of deskundigen nodig rond het milieu, wetgeving vergunningen en de juridische kant van de sport.
We moeten realistisch zijn: de sleutel van de toekomst ligt veelal bij de bestaande federaties en de wil om een stukje van hun DNA op te geven. Dat is een waanzinnig moeilijke opdracht maar alles bij het oude laten geeft nul komma nul zekerheid voor de toekomst. Zeker weten dat zij een hart hebben voor de cross want al de opofferingen die ze elk weekend maken zijn groot, heel groot. Heel wat motorcrossers beseffen voor geen meter dat deze federaties in de winter van de ene vergadering naar de andere hollen om alle plooien glad te strijken en zich tijdens het seizoen week na week uit de naad werken om al die motorcrossers hun hobby te kunnen laten uitoefenen.
Make the BMB great again
De BMB is een van de oudste sportfederaties van het land. In een visie waarin alle federaties samensmelten onder één enkele amateurbond, zou de BMB de ideale en logische partner zijn als orgaan voor de internationale en nationale wedstrijden, in nauwe samenwerking met een nieuw op te richten amateur-federatie. In ons land is er een logische traditie om een federatie op te delen in een Frans- en Nederlandstalig gedeelte maar daarin voorziet de BMB al met hun afdelingen Motorsport Vlaanderen en de FMWB voor Wallonië.
Op social media gaan dit bericht geheid heel wat reacties losweken. Daar kunnen we niks op tegen hebben maar wees constructief. Modder gooien naar onze regering, de milieuverenigingen en iedereen die niks heeft met de sport, hebben geen meerwaarde. Beter zou zijn om tips te geven en één of meerdere personen aan te duiden die een Belgisch model van een MX Masterplan een vliegende start zouden kunnen geven. De vraag is: wie verschijnt er als eerste aan het starthek en staan Annick De Ridder (Vlaams minister van Sport, N-VA) en Jacqueline Galant (Waals minister van Sport, MR) open voor dialoog met mensen die een hart hebben voor de motorcross?
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Danny Hermans, HRC Honda, Manu Jacques en Fullspectrum Media