X
    Categories: nieuws

Motorcross in 2017: Is het dieptepunt bereikt?

Zieltogende motorcross boert verder achteruit en niet alleen in België.

Voor de derde keer in twee jaar moet ik mijn belofte breken om geen column te schrijven. Dat meen ik uit het diepste van mijn hart omdat ik vind dat anderen dit veel beter kunnen dan mezelf. Echter, nood breekt wet. Ook uit het diepste van mijn hart moet ik vaststellen dat het dieptepunt in onze geliefde sport nog niet bereikt is. Twee jaar geleden vond ik dat het niet meer slechter kon met het sluiten van de omloop op de Kesterheide te Gooik maar het tegendeel is waar. De inspanningen van de ronduit fantastische organisatie “Red de Motorcross” ten spijt schijnt de zon steeds minder over motorcrossland. Er is een vijfde CO2-bos geplant maar wat levert dit allemaal op als in Limburg (Essers-site Genk) een bos moet verdwijnen om een bedrijfsterrein uit te breiden. In Nederland ligt de omloop van Lierop onder vuur, en deze week kwam plots de GP-omloop van het Italiaanse Maggiora in het nieuws. Dat net Maggiora ter discussie staat is een teken aan de wand. Het is één van de mooiste locaties ter wereld om een motorcross te organiseren. De ronduit fantastische omloop ligt in Italië, het land van 8-voudig wereldkampioen Antonio Cairoli! Je leest het goed: Antonio Cairoli ……… inwoner van een motorsportgek land. Het land van Giacomo Agostini, Max Biaggi, Valentino Rossi, Michele Rinaldi, Alessio Chiodi en Andrea Bartolini. En dan net Maggiora, toch niet Maggiora “per favore”.

Maggiora for ever!

Ik had het geluk om in 2014 het circuit van Maggiora te bezoeken tijdens de GP van dat jaar. Cairoli veegde de vloer aan met Desalle en Van Horebeek maar de tifosi maakte de locatie onsterfelijk door hun feestje tijdens en na de race. Dat ik thuis kwam met een dubbel gevoel is logisch gezien de nare valpartij van Joël Roelants tijdens de kwalificatiereeks van zaterdag. De crash gebeurde voor mijn ogen en staat voor de rest van mijn leven op mijn netvlies gebrand. Maggiora had ondanks dit alles een onnavolgbare indruk op me gemaakt. Het is een locatie zoals er geen tien in de wereld zijn. Maggiora is van het niveau van Glen Helen (USA), Namur en Ernée (FR). Ik hoop dat de Italianen ginder hun gezond verstand gebruiken en dit niet laten gebeuren. Het lijkt wel een beetje op terreurorganisatie IS die de stad Palmyra in Syrië plat gooit en zo ons erfgoed in sneltempo dreigt te vernietigen. (Palmyra is werelderfgoed en dus beschermd door UNESCO).

Intensive care.

Als klap op de vuurpijl kwam onze Nationale Motorsportbond FMB/BMB met een kalender op de proppen met twee wedstrijden voor het Belgisch Kampioenschap Inters. TWEE!!!!!! Als je weet dat 30 jaar geleden deze wedstrijden werden bestempeld als een mini-WK dan kan je de ernst van de toestand inschatten. Met een wissel van de macht binnen de rangen van “de grote bond” moet je deze mensen krediet geven en ze de nodige tijd geven om het tij te doen keren. Maar dit is een dieptepunt. Onze sport lag al even aan het infuus maar verhuist nu in allerijl naar de afdeling “intensive care”. Hoe slecht het gaat met onze geliefde sport bleek deze week nog maar eens. De traditionele cross in Wuustwezel gaat niet door. AMC Wuustwezel: “De steeds hoger wordende kosten naar de federatie VMBB toe, achter gehouden informatie en verstrekte informatie die foutief bleek te zijn, de invoering van jaarpassen die wel interessant is voor de piloten maar niet voor de organisatoren en bovenal een laattijdige reglementswijziging die onze plannen voor 30 april onmogelijk maakt, hebben geleid tot deze beslissing.”

Dit is een fikse waarschuwing richting FMB/BMB. Zeg maar dat AMC Wuustwezel een flinke trap tegen het achterste van De Bond gaf. Om de BMB wakker te schudden zijn er wellicht nog enkele perfect gemikte kicks nodig. Onze Nationale motorsportbond moet wel trachten te vermijden dat zich een rij vormt aan de Leuvensesteenweg in Brussel en dat die fikse trap tegen het kruis gaat zijn.

Youthstream

Opperen dat het allemaal de schuld is van de FMB/BMB is niet van toepassing gezien er nog andere spelers zijn. De promotor van het wereldkampioenschap Youthstream knaagt aan de Nationale kalenders door het grote aantal GP’s die ze organiseren. De troepen van Guiseppe Luongo houden zo de Nationale Bonden in een wurggreep. Er is nauwelijks ruimte om nog een Belgisch kampioenschap te organiseren. Het is dan ook begrijpelijk dat de toppers uit het WK de Nationale kampioenschappen laten links liggen. De wedstrijdfrequentie ligt zo hoog dat er geen ruimte is voor rust (in wielertermen noemen ze dat “supercompensatie). Bovendien willen onze topcrossers het risico niet meer nemen om gekwetst te raken op het BK, de belangen elders zijn veel te groot. Organisatoren van Nationale wedstrijden krijgen geen toppers op hun wedstrijden, dus geen toeschouwers, dus geen inkomsten. Youthstream is een bedrijf dat winst moet maken, en niemand zegt dat dat niet mag maar het moet ook ten goede van de sport zijn. De motorcross is onder invloed van de promotor internationaler geworden. De sport komt in veel meer landen op TV en dat is de verdienste van de promotor, toegegeven. Alleen moet Luongo ook denken aan de toekomst van de sport en niet alleen aan de bankrekening van het bedrijf. Ik wens hem een geschikte langetermijnvisie en hoop dat hij een crosser in hart en nieren is.

Anders wacht ook voor hem een rij, uitgedost met stalen tippen, om een welgemikte stamp in het vooronder te geven. Als Guiseppe Luongo nog kinderen wil zal hij zich moeten haasten.

admin:

View Comments (9)

  • ja als je vergelijkt met vroeger is het erg de problemen stapellen zig op en de motorsport lijd er erg onder dat doet me pijn in men hartik zou het ook willen als vroeger maar hoe lossen we dat op ! kijk in de usa daar kan alles daar groeit het steevast was dat hier ook maar ( hier teldt niks dan ballen en fiets goden !!) en de media breekt ook af in de motorsport !

  • mooi geschreven Danny en respect voor de waarheid.Ik lig vaak wakker van zo veel stomme fouten van de overhijd.in duitsland moeten duizende politieagenten tijdens de voetball de zotte toeschouwers en de burgers beschermen onder enorme kosten en alles gaat maar zo verder en de overhijd geeft nog steun aan de inrichters op kosten van de gewoone werkmens.en de motosport waar ook nog diuzende werkplaatsen aanhangen, gaan ze de keel dicht knijpen. is om te kotzen, sorry. fijn weekend voor de MX liefhebbers en groeten uit duidsland, waar de cross al op het kerkof ligt.

  • 24 piloten aan de start in de mxgp, kan je bezwaarlijk een gp noemen. Vroeger waren er 60 piloten die op zaterdag streden voor 40 startplaatsen voor de zondag. Ik vraag me af of het nog interessant is om de verplaatsingen te doen om de GP's te gaan zien. Hoe gaan ze dat oplossen? 20 lokale rijders laten meedoen? Het enige dat bij YS telt is de kassa, niets anders spijtig genoeg. Hun merkentrofee was ook 1 grote catastrofe.

  • De nagel op de kop Danny met uw mooi artikel en ook de commentaar van Günter. Ik vind het ook frustrerend dat een sport die voor België vele wereldtitels en landentitels heeft gezorgd, met vedetten die wereldwijde faam hadden, met destijds grote internationale wedstrijden in eigen land waar enorm veel toeschouwers konden van genieten, de dieperik ingaat. Een aantal media die de motorcross doodzwijgen en de stiefmoederlijke behandeling van de overheid zijn hier de oorzaak van. Dezelfde overheid die met enorm veel middelen, lees geld en inzet van personeel (gesponsord door ons de belastingbetalers) wel de voetbalsport en wielersport ondersteunen, ondanks de problemen die deze wedstrijden met zich meebrengen, denk maar aan de vernielzucht van de voetbalhooligans. Problemen die op een motorcrosswedstrijd niet voorkomen. Dat is allemaal voor een motorsportliefhebber enorm frustrerend en bijzonder jammer om mee te moeten maken.

  • Mooi geschreven waarheid als een koe. Wij in Nederland hebben ook die problemen maar gelukkig gaan de bonen bij ons ( knmv en mon) er tot nu toe goed mee om door in gesprek te gaan met de politieke in instanties en gemeentelijke overheden zoals Lierop Halle Makkinga en nog een paar clubs die het moeilijk hebben . Ik wil ook langs deze weg Joel Smets bedanken hoe hij een toespraak hield bij ons in Lierop tijdens die manifest avond maar nogmaals we moeten ons niet aan de kant laten maar blijf ingesprek met de instanties.

  • Het is vervelend om te zeggen, maar het is droevig gesteld met de motorcross. Maar het ligt aan meerdere factoren, alles lijkt tegen te zitten. Ten eerste is het GP seizoen veel te lang met 20 wedstrijden.
    Als er een uitvalt moet Luongo alles af leuren om 'n land erbij te krijgen. Maar ik heb uit goed ingelichte kringen vernomen dat hij 'n grote geldwolf is, dus stelt hij alles in het werk om die laatste wedstrijd ook nog rond te krijgen dat scheelt weer 'n paar ton.
    Als alle landen maar 1 GP mogen organiseren en ze gaan door tot begin october hoeven ze in februari en maart geen GP's te organiseren,dan kunnen we weer terug naar de voorjaarswedstrijden in belgie en nederland waar voorheen schitterende motorcross te zien was in de maand maart.
    Ook de bedragen die betaald moeten worden door een organiserende vereniging van 'n GP zijn exorbitant.
    Dus moet zo'n vereniging de toegangsprijzen veel te hoog houden anders moeten ze er zelf geld bijleggen en dan is het ook zo afgelopen. De laatste jaren zie ik b.v. in valkenswaard voor GP begrippen veel te weinig toeschouwers, tien jaar geleden moest je dringen om ergens aan de lijn te staan maar nu zijn er overal lege plekken.
    Het wordt tijd dat de innovatie ook toegepast wordt in de motorcross anders gaat het niet goed komen.
    Simon

    • Ik heb vorig jaar horen vertellen dat het €1.000.000 kost om ... was het nu een GP of de MXderNaties te organiseren. Dat zijn 40.000.000 oude Belgische frankskes. Ik heb geen enkel idee of dit waar zou zijn.In ieder geval was Teutschenthal niet meer bereid om dat te betalen en haakten ze af. Maar na een gesprek met YS, gaan ze dit jaar toch door.

  • De motorcross-sport krijgt het steeds harder te verduren. Hoeveel intoleranter kan onze samenleving nog worden? Spelende kinderen zorgen voor overlast! Een rolstoelgebruiker krijgt van de mede-eigenaars geen toestemming, om zijn woonst toegankelijk te maken met een hellend vlak. Enzovoort… Het zijn treffende voorbeelden van onverdraagzaamheid. Het zegt veel over onze hedendaagse maatschappij. Er zou in dit leven voor iedereen wat wils mogen zijn. Mits een beetje tolerantie jegens andersdenkenden is een oplossing gemakkelijk te vinden. Maar nee, ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Dat is de mentaliteit van tegenwoordig. Ontzettend veel mensen hebben enkel het eigenbelang op het oog. Alleen hun welzijn telt. Het is een ziekelijke levenshouding. De motorcrossers verdedigden de eer van ons land jarenlang in volle glorie. België grossierde in wereldtitels. Het is ondertussen lang, heel lang geleden. Het grondig tegenwerken van de ‘GROENEN’ is duidelijk merkbaar. Je wordt ziek van dat soort gediplomeerde leuteraars, die alle middelen- eerlijk of oneerlijk- gebruiken om hun gelijk te halen. Jongeren belemmeren in hun loffelijk streven naar een doel zou strafbaar moeten zijn. En, de eer van ons vaderland? Die zoekt men bij de schandalige overtredingen op en naast de voetbalvelden. Hiervoor is er altijd een misselijkmakende uitleg. Wat kunnen ze nog veel leren van onze motorcrossers : sterke kerels met karakter en fatsoen. Geen knokpartijen of andere baldadigheden. Neem ze hun plezier niet af. Of wil men ze stimuleren om op straat rond te hangen, drugs te gebruiken en onschuldige mensen in mekaar te slaan. Voor motorwedstrijden over oneffen terreinen moet men geen beroep doen op een groep politiemannen en -vrouwen. Zijn ze toch aanwezig, dan beleven ze hun mooiste en rustigste dag van het jaar. In Kester had ik in 2015 een verheugend gesprek met hen. En of ze tevreden waren! Hopelijk kunnen de ‘GROENE’ azijnpissers deze opeenvolging van beschrijvingen niet afvlaggen als onreglementair. Bij mijn weten is er nog altijd iets als de vrijheid van meningsuiting. En wat doen we met ons erfgoed?

  • Mijn artikel hierboven. Kan u a.u.b. in regel 13 : Het in ondertussen moet uiteraard 'Het IS ondertussen' zijn. Wil u dat verbeteren.
    Dank bij voorbaat
    Pol Nouwen