Als zesjarige naar de cross op ’t Fonteintje te Koersel.
De verrekte BSA.
“Eerst naar het rennerspark” riep vader! Moeder en ik konden hem nauwelijks bijbenen, ik moest tussendoor overschakelen naar een looppas. Plots stond ik tussen een pak machtige motoren en voelde ik een tot nu toe voor mij onbekende drang. De drang om dichterbij te gaan staan en al dat moois van kortbij te kunnen bewonderen. Met mijn tengere lijf wrong ik me tot aan een CZ die plat lag. Mijn moeder moest me volgen, ook al had ze weinig interesse in de CZ. De motor lag open maar mijn technische kennis was als zesjarige niet van die aard om te kunnen vertellen wat ik zag. Een mecanicien lag aan het ding te sleutelen, het zweet parelde van zijn voorhoofd recht het CZ-blokje in.
Moeder trok aan mijn arm dat ik weer verder moest, ze loste me van geen vin. Plots stond ik aan een BSA. Een vriendelijke man was de benzinetank aan het bijvullen terwijl de piloot zijn laarzen dicht gespte. Ik was verrast door het aantal gespen en vond die botten wel stoer staan. Ik besliste op dat eigenste moment dat ik ooit ook zulke laarzen zou dragen. De piloot zette zich op de BSA en gaf een hengst op de kickstarter. Het ding vloog meteen aan en ik deinsde achteruit voor dat vervaarlijk grommend tuig. De diepe roffel boezemde me angst in. De grond trilde onder mijn voeten. Door die verrekte BSA had ik bijna in mijn broek gescheten. Het moet zijn dat ik daar iets van heb overgehouden want buiten wat occasionele rondjes op een HL500 heb ik nadien nooit gecrosst op een viertakt. Mijn moeder zag dat ik was verschoten en moest nu niet meer aan mijn arm trekken om verder op ontdekkingstocht te gaan.
Joël Robert.
We stapten weg van Joël Robert en een beetje verder zaten enkele piloten te keuvelen rond een Husqvarna. De Husky had ik al eens gezien in de krant en was voor mij toen de mooiste van allemaal. We stonden samen met anderen in een kringetje rond de motor tot plots een fotograaf een plekje binnen de kring probeerde te bemachtigen. Nog geen tien minuten later kwam ik deze rare snuiter weer tegen, deze keer maakte hij foto’s van de voorvork van een Greeves Griffon. Het duurde even voor ik doorhad dat de fotograaf een Japans uiterlijk had. Enkele jaren later zou duidelijk worden wat die Japanners daar lagen uit te vreten.
De eerste reeks.
Tijd om naar de eerste reeks gaan te kijken. Ik had nog geen idee van welke categorie aan de start stond maar dat kon me geen ene moer schelen. Het schouwspel dat ik in de verte zag sprak me zo erg aan dat ik haast in trance raakte. De motoren kwamen één voor één naar het starthek getuft als voorbode van iets sacraals met een duivels tintje. Toen de motoren een plaatsje hadden gevonden achter het hek ging het toerental de hoogte in. Er stond een licht lentebriesje in mijn richting waardoor ik de geur van de uitlaatgassen goed kon waarnemen. Deze onmiskenbare geur werd op dat eigenste moment voor het leven in mijn geheugen opgeslagen. Toen ik vijf jaar later mijn eerste brommer had wist ik perfect wat ik door de benzine moest mixen: Castrol R40.
De mens die ergens midden in het startveld stond draaide een bord om en nogmaals ging het toerental met een forse ruk de hoogte in. Ik stond op het einde van de start net voor de eerste bocht naar links. Het hek viel en deze dolgedraaide meute kwam verdorie recht op me af. Veiligheidshalve ging ik een paar stappen achteruit en voelde de kracht van de motoren door de bodem trillen. Helemaal op mijn gemak was ik niet maar tegelijk wou ik geen milliseconde missen van dit schouwspel. Nadat de bende was verdwenen zag ik halverwege het startveld twee piloten liggen. De motoren lagen in mekaar verstrengeld en de piloten kregen hulp van toegesnelde supporters om de dikke viertakten uit elkaar te halen. De twee kunnen net vertrekken voor de hele bende weer komt aangestormd. De namen van de twee ben ik vergeten maar vermits mijn vader zit te vloeken moet één van de twee iemand zijn waarvoor hij supporterde. De hele voorstelling boezemt me angst in en tegelijkertijd is de aantrekkingskracht zo groot dat ik enkele weken later weer mee ga. Deze keer moet ik echter zagen om mee te mogen. Dit hadden mijn ouders niet zien aankomen. En het zou nog veel erger worden ………
View Comments (5)
Hallo jongen dat had ik ook als 5jaarige jongen dat kunt ge nooit meer vergeten dat was het beste gevoel wat me is over komen mooie tijd
Beste,
Ik als 6 jarige ook voor't eerst naar't Fonteintje met onze pa ik woon wel in Koersel. De geur zal ik nooit meer vergeten en ik vind in het rennerspark ook nog een kapotte uitlaat van een Husky,,deze heeft jaren dienst gedaan op m'n crossfiets(geweldig ) ik dacht dat ik nen echte was.12 jaar later won ik 2 reeksen bij de juniors op 't Fonteintje (1981) spijtig genoeg was het na enkele jaren gedaan in Koersel !!
kk
Een prachtig verhaal Danny.
PROFICIAT!!!!!!!!!
Een voetballiefhebber ben ik nooit geweest, toch had ik voor de cross wel een paar matchkes over...
Hoe dat kwam? 'k Was met ne nonkel als snotneus van (ook) een jaar of zes mee naar de cross geweest in Kasterlee en zag er daar ene rondrijden met een rood shirt en gele polsbanden... 'k dacht bij mezelf... zo wil ik er ook een...!! Op de voetbal in Retie hadden ze die shirts ook... Ik naar de preminiemen dus... De twee eerste matchen moest ik na afloop het shirt teruggeven... maar na de derde mocht ik het (redelijk versleten) kleinood mee naar huis nemen... YESSS... de "buit" was binnen...!!