Published On: 21/08/2025

Freestyle motorcross fenomeen Luc Ackerman heeft het weer geflikt. To boldly go where no man has gone before. De Duister maakte eerder deze maand op de autobahn vanaf een rijdende vrachtwagen een backflip over een verkeersbordstelling tot op een andere rijdende vrachtwagen.

Hij sprong dus van de ene rijdende vrachtwagen naar de andere en sprong met nog maar een halve seconde te gaan over een 9 meter hoge snelwegbarrière. Deze prestatie was een combinatie van atletisch vermogen, nauwkeurige timing en wetenschappelijke berekeningen.

Op een snelweg in Noordrijn-Westfalen, in het noordwesten van Duitsland, versnelde Luc Ackermann zijn motorfiets tot 54 km/u vanaf de laadbak van een vrachtwagen die met 20 km/u reed. Met een gecombineerde snelheid van 74 km/u sprong hij de lucht in, voerde een tsunami-backflip uit en landde veilig op een tweede vrachtwagen die recht voor hem reed, terwijl hij een 9 meter hoge verkeersbordenbrug overschreed.

De vlucht zelf besloeg 40 meter, een afstand van 23 meter tussen de voertuigen, en hing af van een timing tot op fracties van een seconde nauwkeurig. De motorrijder voerde de sprong uit zonder gebruik te maken van een snelheidsmeter, puur op basis van instinct en ervaring.
Precisie en timing waren bijzonder belangrijk voor dit project, want als ik niet met de juiste snelheid en op het juiste moment zou opstijgen, zou ik ofwel tegen het bord botsen ofwel de landing missen“, legt Ackermann uit.

Zijn broer, FMX-professionele rijder Hannes Ackermann, zat in de startvrachtwagen en gaf het cruciale signaal voor het exacte startmoment.
Voor dit project moest ik volledig vertrouwen op mijn team“, aldus Ackermann. Dat omvatte ook vrachtwagenchauffeurs Franz Reinthaler en Walter “Bill” Kranawendter, die de taak hadden om hun 31 meter lange voertuigen perfect uitgelijnd te houden, 23 meter uit elkaar, met een constante snelheid van 20 km/u. Dankzij hun coördinatie kon Ackermann zich volledig concentreren op de sprong.
Achter het spektakel ging een gedetailleerde wetenschappelijke voorbereiding schuil. Thomas Stöggl, hoofd Global Performance Innovation bij het Athlete Performance Center in Thalgau, Oostenrijk, berekende elke parameter – van de acceleratie van de motorfiets tot de snelheid van de vrachtwagens, de starthoek, de vluchtcurve en zelfs de windomstandigheden – om de sprong zo veilig mogelijk te maken.

 


Na de landing gaf Ackermann toe dat de emotionele ontlading enorm was. “
Het gevoel na de sprong was overweldigend, omdat ik me realiseerde dat het net genoeg was. De voorbereidingen duurden enkele dagen en er was veel spanning. Het was gewoon overweldigend om die spanning van me af te laten glijden. Ik heb echt gefeest en ben eigenlijk half gek geworden.”

Het project is vergeleken met een complexe vergelijking die in realtime wordt uitgevoerd: snelheid, traject en aerodynamica gecombineerd in een beslissing van een halve seconde. Met de steun van zijn team en de toepassing van wetenschappelijke nauwkeurigheid vertaalde Ackermann berekeningen naar atletische prestaties, waarmee hij zijn reputatie als een van de meest veeleisende en onverschrokken rijders in freestyle motorcross versterkte.

Beelden en tekst: Red Bull Content Pool