De Oostenrijkse motorfietsenfabrikant KTM bevindt zich in een cruciale fase. Het bedrijf heeft voor het einde van deze week 600 miljoen euro nodig van investeerders om een faillissement te voorkomen. Ondanks een eerder goedgekeurd reorganisatieplan ligt de productie opnieuw stil. Toch lijkt er hoop te gloren: signalen over een mogelijke financiële redding wekken vertrouwen bij beleggers.
Aandeel KTM stijgt fors
Op maandagmorgen noteerde het aandeel van KTM-holding Pierer Mobility een stijging van bijna 23 procent tot 20,80 euro – het hoogste punt sinds maart. Eerder op de ochtend bedroeg de winst nog acht procent. Daarmee herstelt het aandeel zich tot het niveau van oktober, vóór de aankondiging van financiële moeilijkheden. Over een langere termijn blijft het verlies echter aanzienlijk: in drie jaar tijd daalde de koers met meer dan 70 procent.
Redding door Bajaj lijkt nabij
De hoop op herstel wordt gevoed door berichten dat Bajaj, de Indiase meerderheidsaandeelhouder, opnieuw bereid is financiële steun te verlenen. Volgens bronnen zou Bajaj onlangs een grote lening hebben afgesloten, wat de kansen op een nieuwe kapitaalinjectie vergroot.
Herstructurering sinds november
De financiële problemen bij KTM doken op in het najaar van 2024. Eind november werd een Europese herstructureringsprocedure opgestart door moederbedrijf Pierer Industrie AG. Kort daarna vroegen ook KTM AG en haar dochterbedrijven KTM Components en KTM R&D een reorganisatie aan.
In februari werd een reorganisatieplan goedgekeurd, waarbij schuldeisers genoegen namen met een liquiditeitsuitkering van 30 procent. De productie lag toen al drie maanden stil, met loonverlies voor het personeel tot gevolg. In totaal dienden 1200 schuldeisers vorderingen in ter waarde van 2,2 miljard euro.
Nieuwe productiestop en deadline in zicht
Hoewel Bajaj eerder al bijsprong, moest KTM begin mei opnieuw de productie voor drie maanden stilleggen. Om de productie nadien te kunnen hervatten, moet het bedrijf voor het einde van deze periode 600 miljoen euro ophalen. Gesprekken met potentiële investeerders zijn aan de gang, maar het management kan vanwege juridische beperkingen geen details geven over de voortgang van deze onderhandelingen. Ook valt het nog te bezien hoe het geld van Bajaj in de boekhouding verwerkt zal worden. De Indische aandeelhouder heeft nu al een participatie van 49%. Indien het beloofde geld niet als lening maar als investering wordt in geschreven, zal Bajaj automatisch eigenaar worden van KTM.
Over Bajaj