X
    Categories: nieuws

Joël Smets over zieltogende motorcross in De zevende dag.

Vijfvoudig wereldkampioen verteld over gebrek aan overkoepelende organisatie.

– Joël Smets als de laatste officiële wereldkampioen 500cc in 2003. Goed 45 jaar na René Baeten, in 1958 de eerste Belgische Wereldkampioen 500cc.

Vandaag was er nog eens een motorcrosser aanwezig in De zevende dag, het praatprogramma op zondagvoormiddag van de VRT. Deze keer was vijfvoudig wereldkampioen Joël Smets te gast om nog eens enkele pijnpunten bloot te leggen over de tanende motorcross in ons land.

Hij heeft het over zijn recent afscheid als bondscoach van “The Red Knights” en zijn werk bij KTM.  Smets praat ook over zijn diepe wens dat de motorsportbonden één geheel zouden vormen in België en kijkt ook in eigen boezem. “We organiseren motorcrosswedstrijden zoals dertig, veertig jaar geleden en dat moet dringend veranderen” aldus de leeuw van Dessel. Maar kijkt u vooral zelf. Bron: vrt.nu

admin:

View Comments (4)

  • Waarom moet de motocross weg voor het lawaai en lucht vervuiling met wat zijn ze toch bezig in Belgie zijn gelijk een bende kleine kinderen in Brussel

  • De teloorgang van het belgische motocross heeft veel te maken dat er geen crossen meer zijn buiten het wk,vroeger had je elke week een fantastische cross waar ook al de belgische vedetten aanwezig waren zoals,Joel Robert,Sylvain Geboers,Jef Teeuwissen,Frans Slechten,Walter Baeten enz..Harry Everts,Geboers,Joel smets,Stefan Everts,Andre Malherbe,Andre Vromans,Jobe,en nog vele andere goede crossers waar ik nu direct niet kan opkomen,met toppers uit het buitenland omdat belgie het motorcross land was in Europa.Elke week 6 tot 7 spannende reeksen,wat ben ik toen toch verwend geweest,nu zijn er ocharme nog een vijftal omlopen.Als het nu niet veranderd zal er over een 10 tal jaren niet veel meer van overblijven,zeer droevig.

  • die groene mannen (rijden ook allemaal met een auto en hebben cv op gas of mazout)die zijn te bang om met een moto te rijden dus .......
    de ministers van sport juist hetzelfde

  • Dat al ons vooraanstaande crossers en wereldkampioenen
    zich ingezet hebben voor terreinen, jeugdwerking en alle
    andere is een feit. Ik hoor Joël zeggen voor overkoepelend
    orgaan van alle bonden, ok, hij heeft gelijk, maar ik denk niet dat dit alles zou oplossen. Wat heeft het voor zin goed
    georganiseerd te zijn als alle omlopen voor training gesloten worden, alle omlopen die al jaren gediend hebben voor internationale wetstijden gewoon verdwijnen onder druk van de politiek, vooral de plaatselijke. Ik herinner me nog ongeveer 6 jaar geleden dat er een decreet overeenkomst voor de havengebieden
    was gesloten in de regering onder minister Muyters , die
    volgens mij wel zijn best heeft gedaan, en dat binnen de week alle steden en gemeenten die in aanmerking kwamen bij de plaatselijke bevolking, enkele grasgekleurde vrijwilligers, heeft gevonden om mee op te foto te prijken tegen de overlast. Dat men nu zoveel verder, met alle problemen van de hedendaagse tijd, ik ga ze zelfs niet meer opnoemen, nog altijd van die losgeslagen volgers kan vinden kan er bij mij niet in.
    Dus ja, we moeten aan het zelfde touw trekken, maar ook hoop ik meer op een beetje verdraagzaamheid van de mensen, en die zijn er genoeg, met een hart voor de motor sport, en zich niet laten inpakken door die enkelingen.
    Met 40 jaar in de motorsport heb ik het zien veranderen,
    maar ik ben gelukkig als ik terugkijk op die fantastische jaren, het heeft mij een richting in het leven gegeven, vele vrienden aan overgehouden. Ik rij nog regelmatig met mijn 64, dit maar om aan te tonen dat het kan op alle leef-tijden. Hopen op beterschap voor deze fantastische sport.