Het is 1969 en het wereldkampioenschap 250cc wordt in alle hevigheid uitgevochten tussen onze landgenoten Joël Robert en Sylvain Geboers. De enige die een beetje in het spoor van de kemphanen kan blijven is Suzuki-rijder Olle Pettersson. De Zweed heeft het echter niet onder de markt met een motor die in volle ontwikkeling is.
De laatste GP vindt dat jaar plaats in Yukki, een klein dorpje net buiten Leningrad. De GP van de USSR is op zondag 17 augustus maar twee dagen voordien reed Joël Robert nog een internationale race in het Franse Laguépie. De Belg moet na de wedstrijd in allerijl naar het vliegveld van Toulouse-Blagnac om zijn vliegtuig naar de USSR te halen en op tijd op de grand-prix verschijnen voor de zaterdagse trainingen.
Joël Robert en zijn “compagnon de route” Serge Schellens rijden naar de luchthaven maar moeten tot hun grote verbijstering vaststellen dat de vlucht naar Leningrad geannuleerd is. Schellens is de manager van Joël en regelt al jaren de praktische en financiële kant van de motorcrosser en voelt zich verantwoordelijk. Als er geen vliegtuig is zal er ook geen wereldtitel zijn en dus wordt er driftig gezocht naar oplossingen. De twee vrienden krijgen te horen dat het vliegtuig naar Leningrad zal opstijgen vanuit de luchthaven van Orly. Robert en zijn maatje twijfelen niet en springen in de Mercedes en rijden de ganse nacht om de 700 km te overbruggen tussen de twee luchthavens. Joël zit aan het stuur en duwt het gaspedaal stevig in. De Mercedes loopt gedurende lange periodes aan topsnelheid maar geeft gelukkig geen krimp.
Na een nachtje racen op de A62 en de A10 komen de twee aan op de luchthaven Orly nabij Parijs. De motorcrosser raakt tijdig op zijn vlucht die via Kopenhagen naar Leningrad verloopt. De situatie in het wereldkampioenschap 250cc was van die aard dat Robert minstens binnen de eerste vijf moest finishen om kampioen te worden. Sylvain Geboers moest dan beide reeksen winnen. Geboers moest dus al rekenen op pech voor Robert maar dat liep even anders. Het was net Geboers die in Leningrad met pech kreeg af te rekenen. De koppeling van de CZ begaf het in de tweede reeks waardoor Joël Robert zijn derde wereldtitel kon vieren. Vladimir Kavinov won de GP van de USSR. Robert werd in de eerste reeks vijfde en in de tweede reeks tweede. Enkele maanden nadien vloog de Waal naar Japan en tekende daar een contract met Suzuki.
Tekst: Danny Hermans