Gisteren was good old Jaak Vanvelthoven te horen in het Radio 2 middagprogramma. Hij is de voorzitter van het motorcrosscircuit in Lommel en trok gisteren hevig aan de alarmbel op Radio 2. Het circuit kreeg eerder dit jaar een vergunning van Zuhal Demir onder voorwaarden en die doen het circuit nu de nek om.
Zo moet er sinds de nieuwe vergunning constant lawaai gemeten worden en daar wringt het schoentje. Meer bepaald mag er maximaal 50 decibel worden gemeten aan de woonzones. Dit cijfer werd nooit overschreden. Op het circuit zelf ligt de maximumgrens op 113 decibel en daar zitten de metingen lichtjes boven. Vanaf 1 januari moet het geluid zelfs onder de 112 dB blijven op het circuit.
Jaak Vanvelthoven: “Op dit moment zijn er geen constructeurs die motoren leveren onder de 112 dB-norm. Op een FIM-congres werd recent besloten om in 2024 114 dB te gebruiken waarbij een jaar later de geluidsdruk zou dalen naar 112 dB.“
De VZW die het circuit uitbaat heeft nu een versoepeling aangevraagd bij Zuhal Demir. Het lijkt erop dat, als het kabinet van de minister van Omgeving niks doet voor 1 januari, het circuit vanaf de eerste dag van 2024 zal moeten sluiten. Voor de MXGP-races zou er geen probleem zijn, Lommel heeft tot en met 2026 een overeenkomst met promotor Infront Moto Racing en daar is ook een vergunning voor.
Wat er voorafging
In 2020 kreeg het circuit ‘Heeserbergen’ in Lommel een nieuwe vergunning, die echter door een klacht van één enkele inwoner werd vernietigd. Nadien werd de vergunning weer toegekend maar dan onder “randvoorwaarden”.
Zuhal Demir: “Lawaaisporten, of het nu motorcross of rallycross is, ze staan onder druk. De beperkte ruimte in Vlaanderen, het toenemende belang van milieu- en andere normen zorgen voor ‘kopzorgen’ voor vele sportliefhebbers. Als minister kan je dan twee dingen doen: je kop in het zand steken of je nek uitsteken om de sport te verzoenen met de omgeving. Al drie jaar lang kies ik voor het laatste. Drie jaar geleden liep de vergunning voor de motorcrossomloop Heeserbergen in Lommel af. De vergunning van de provincie Limburg werd toen vernietigd na een beroep van een buurtbewoner, waardoor het op mijn bureau kwam te liggen. Een jaar later gaf ik de vergunning met de nodige randvoorwaarden. Ik was toen van mening dat ik geen kans zou laten liggen om de toekomst van deze sport in Vlaanderen te verzekeren en het samenspel tussen leefmilieu en omwonenden op te zoeken. Ik geloof vandaag, drie jaar later, nog steeds dat dit een keuze is in het algemeen belang.“
Het gevolg
Het lijkt erop dat per 1 januari 2024 niet aan die randvoorwaarden kan worden voldaan. De metingen op het motorcrosscircuit zelf mogen de 112 dB niet overschrijden en dat gaat niet lukken. Tenzij het kabinet van de minister nog een versoepeling toelaat voor 1 januari 2024 dreigt er een sluiting van het circuit. De procedure van een tijdelijke versoepeling van de voorwaarden kan enkele maanden duren en wordt afgehandeld door de provincie.
Luister hier naar het gesprek dat Jana Smeets van Radio 2 had met Jaak Vanvelthoven.