Een jaar geleden kreeg circuituitbater André Mathieu de sluiting van het circuit in Lierneux op zijn bord. Hij bleef echter niet bij de pakken zitten en organiseerde een demonstratie tegen de beslissing. De politiek werd bewust van het probleem en schoot in actie.
Het gebrek aan infrastructuur om aan motorcross te doen en voor de opleiding van jonge sporters is een waanzinnig groot probleem geworden in België. In Wallonië zijn er nu lichtpuntjes zoals de aanzet tot het afleveren van een vergunning in Gouy-lez-Piéton en nu komt er ook schot in het dossier “Lierneux”. Het circuit van uitbater André Mathieu ligt in de nabijheid van Baraque de Fraiture.
André Mathieu: “Er is meer dan een jaar verstreken en u weet niet eens hoeveel honderden steunbetuigingen ik elke maand heb ontvangen, evenals de verzoeken en vragen betreffende de heropening van het circuit. Sinds onze demonstratie vlak na de sluiting van het circuit, heeft de politieke wereld onmiddellijk gereageerd. Minister President Jeholet belde mij direct op en wij hadden een lang gesprek over het gebrek aan infrastructuur voor motorcross en de opleiding van jonge rijders. Hij werd zich onmiddellijk bewust van het probleem en beloofde het project te steunen door mij een subsidie toe te zeggen en door contact op te nemen met minister Crucke, minister van Sportinfrastructuur, om zich bij het project aan te sluiten.
Nu, na een jaar, na pagina’s dossiers, vele vergaderingen en ontelbare telefoongesprekken, zijn de beloofde subsidies er en bevindt de effectbeoordeling voor de milieuvergunning zich in de eindfase. Het is belangrijk voor onze sport en voor het milieu dat wij gereguleerde en veilige infrastructuren hebben om onze jongeren te trainen in plaats van hen hun sport overal in de vrije natuur te laten beoefenen. Het project zal op 28 september 2021 aan het publiek worden voorgesteld.”