In 1995 zette Honda de EXP-2 in tijdens de rally Parijs-Dakar. Alhoewel je tweetakt technologie niet dadelijk zou associeren met rally-raids, de EXP-2 werd afgeleid van de CR500 crossmotor van het merk. Deze machine was een buitenbeentje en daarom dat we er aandacht aan besteden.
De motor, geboren uit de genialiteit van Honda’s ontwerpers, was zeker niet de eerste 2T die ontworpen was voor de woestijn. eerder deed KTM al een poging met een 495cc in 1981.
Jean Brucy eindigde in 1995 op een uitstekende vijfde plaats algemeen, tweede Honda aan de finish (achter Fabrizio Meoni) en onbetwist eerste in de categorie onder 500 cc: een opvallend resultaat voor een prototype dat voortkwam uit een nieuw ontwerp en ook gezien het feit dat de motor slechts 402 cc was, met één cilinder!
Maar waarom was deze motorfiets revolutionair? Allereerst was de ‘Honda EXP-2 ontworpen met elektronische injectie, een utopie voor die tijd, en de verbranding vond dus plaats zonder het gebruik van een bougie. Die bougie was wel aanwezig is, maar alleen werd alleen geactiveerd bij lage toerentallen. Grosso modo kan je stellen dat de EXP-2 een soort van zelfontbrander was, zoals een diesel.
Door het gebruik van deze technologie kon de motor een goede 54 pk leveren. Dat was minder vermogen dan zijn viertaktrivalen maar dat werd dan weer gecompenseerd door zijn lage gewicht en een lager brandstofverbruik. De sleutel tot het ontwerp was een enorme vermogensklep die door een CPU werd bediend. Deze vermogensklep zou soms 90 procent van de uitlaatpoort afsluiten. Dit zou de cilinderdruk verhogen op het exacte moment dat nodig is om een verbranding te veroorzaken. Een bougie was eigenlijk niet nodig als de motor op temperatuur was.
Dat de motor, met zijn enorme potentieel, na 1995 niet meer werd ingezet komt grotendeels door het feit dat het grote publiek de viertaktmotoren voor motorcross leken te aanvaarden en dit onder impuls van de nu lichtjes legendarische Yamaha YZ400F van 1998.
Tekst: Danny Hermans