X
    Categories: nieuws

Het Zabel tweetakt-solo project van Mike Vanderstraeten

Op social media doken de laatste tijd wat filmpjes op van een tweetaktcrosser die buiten de gangbare normen viel. Het design konden we niet direct linken aan een bekende motorfabrikant en het blok leek erg fors voor een solomotor. Wij kregen beelden te zien van een project van Mike Vanderstraeten dat – en we wikken onze woorden – nogal tot de verbeelding spreekt. Hij lepelde een Zabel 700cc zijspanblok in een Husaberg solomotor. Slik!

Daar moesten we meer van weten en zo trokken wij spoorslags naar de woonplaats van Mike om er ons licht op te steken. Mike begon met crossen in 1995 in de jeugdreeksen. Op zijn veertiende reed het voor het KEMEA-team in de VLM bij de beloften. Een jaar nadien reed hij bij de Juniors maar kan al snel de overstap maken naar de Inters. In 2008 won hij de Rookie-Cup in Lommel en werd hij kampioen bij de Nationalen in de VLM. In 2009 stapte hij over naar de BMB met begeleiding van Motorsport Future Vlaanderen. Dat jaar kon hij ook deelnemen aan de GP van België in Lommel in de MX2 klasse. Marvin Musquin won toen voor Joël Roelants.

In 2011 werd hij Belgisch kampioen bij de VBM met een Suzuki RMZ450. Ook in 2013 en 2014 werd hij kampioen bij de Inters maar dan in de rangen van de VLM. In 2014 won hij ook de toenmalige EMX300 wedstrijd. In 2015 kreeg Mike via sponsoring de mogelijkheid om enkele GP’s mee te pikken. Toen was zijn beste GP die van Mantova in Italië. Nadien reed hij nog in het Europees kampioenschap. Vorig jaar reed hij voor het Fun MX Team op een Yamaha en werd er prompt derde in het BK.

Omdat Vanderstraeten met de cross wou bezig blijven zocht hij iets waar hij zijn ding kon mee doen. Tweetakt en zwaar waren de sleutelwoorden en zo is het Zabel project geboren. Hij vond een frame van een Husaberg en een tweedehands Zabel motorblok uit 1995. Dat zou de unieke combinatie worden voor het recept “maak een beest van een tweetaktcrosser”. Samen met zijn vader is hij don begonnen met het verbouwen van het frame om de Zabel te kunnen huisvesten.

Waarom ben je begonnen met dit project? Mike Vanderstraeten: Het viel me zwaar om me nog klaar te stomen om mee te doen bij de Inters. Ik was mijn interesse wat verloren in de competitie en wou iets speciaals doen. En ik zou graag eens willen uitpakken met dit ding zodra de competitie weer start. Bovendien vindt ik de prijzen van de huidige succesnummers zoals de Honda CR500 en de Kawasaki KX500 zwaar overroepen. De inbouw was geen sinecure want het viertaktblok van een Husaberg is veel compacter dan de Zabel.

Heb je destijds technische studies gedaan die je geholpen hebben met de samenstelling van deze motor? M.V.: Wat betreft mechaniek niet want dat liet ik over aan mijn vader. Het laswerk aan het framegedeelte was wel voor mij omdat ik van opleiding lasser ben. Het is trouwens ook mijn beroep.

Zijn er dingen die je hebt laten uitvoeren door externe bedrijven? M.V.: Weinig. Alleen de onderste framebuizen zijn toegeleverd door B&G Handcrafts uit Zichem. Ik heb ook hulp gehad van Davy Maris van Sidecar Service wat betreft het Zabel blok.

Is de Zabel motor standaard gebleven? M.V.: De motor komt oorspronkelijk uit een zijspan. Het een blok van de eerste generatie van Zabel en meet 685cc. Het blok was wel getuned voor zijspancross. Het koppel van de Zabel is enorm en dat begint al in de lage toeren. In het frame van de Husaberg maakt dit blok meters wanneer je het gas opendraait.

Waarom koos je voor een Husaberg frame? M.V.: We zijn er toevallig op uit gekomen, het is een frame van 2004. Het komt van iemand die een Husaberg blok nodig had waardoor het frame is blijven staan.

Zijn er dingen die je hebt moeten verstevigen aan de crossmotor gezien de kracht van de Zabel? M.V.: We hebben bij de keuze en de opbouw van het frame wel rekening gehouden met de power van het blok maar is achteraf niks bij gemaakt ter versteviging. We hebben gewoon de logica gevolgd van hoe een crossmotor moet worden gebouwd.

Zijn er wijzigingen aangebracht aan de carburator? M.V.: Ook weer dankzij de hulp van Davy Maris hebben we de originele Bing carburator links laten liggen en hebben we deze vervangen door een Keihin. De Keihin is gemakkelijker af te stellen en hij was een tikje compacter. Bovendien was de gasrespons beter dan met de Bing carburator.

Heb je de vering moeten aanpassen? M.V.: Voor en achter zit er nog de originele White Power vering op het Husaberg frame. Deze is afgesteld door Ronny Molenberghs op mijn rijstijl en gewicht. Er moet nog verder gewerkt worden aan het rijgedrag want ik heb nog maar twee keer gereden met deze machine.

De uitlaat moest wellicht aangepast worden aan motor en frame. Van welke basis ben je vertrokken? M.V.: Uiteraard kan je geen uitlaat kopen voor deze creatie en dus ben ik begonnen met een HGS-uitlaat voor een 500cc motor. Ik heb dan bestaande lasnaden weer moeten openen om extra conische elementen te kunnen toevoegen. We hebben vooraf een uitlaat van een zijspan opgemeten om ergens een basis te hebben. Dat is vrij aardig gelukt.

Je hebt al enkele keren kunnen rijden met deze Zabel crossmotor. Hoe is het rijgedrag in verhouding met een standaard crossmotor? M.V.: Je kan deze machine niet echt vergelijken met b.v. een 450 viertakt. Een moderne viertakt is erg verfijnd met elektronica, de gasreactie, de vering en het stuurgedrag. Met een zelfbouwproject geraak je niet aan de finesse van een moderne crossmotor maar toch viel de combinatie Zabel/Husaberg meteen erg goed mee. De motor heeft enorm veel koppel en je voelt ook wel dat je met een iets zwaardere motor onderweg bent. In Lommel raak ik met dit koppel makkelijk rond met een derde en vierde versnelling, ook in de haakse bochten.

Waar zie je deze motor staan in vergelijking met b.v. een Honda CR500? M.V.: Dat is moeilijk te zeggen. Ik reed voor het laatst in 2013 met een CR500. Dat was toen in de rangen van de VLM. De Honda heeft ook wel veel koppel onderin maar je kon er ook mee in hoger toeren rijden. Met de Zabel rij ik echt op dat afgeleverd koppel in lage toeren. Tot nu toe heb ik die nog niet echt kunnen opentrekken. Een vergelijking is moeilijk en er liggen ook wat jaren tussen maar de kracht van het Zabel blok onderin is veel krachtiger dan dat van de Honda. De Zabel is ook één van de weinige types met een vijfversnellingsbak.

Tot slot wou Mike nog iedereen bedanken die meegewerkt heeft aan dit tof project.

– Mijn vader Eddy Vanderstraeten

– Sidecar Service Belgium

– Xtreme MX decals

– Luyten Import (Talon, Motomaster)

– LSA Enterprise (CrossX seat cover)

– Brommershopke Wolfsdonk (cilinder boringen, Specialist 2-takt en 4-takt ééncilinder techniek)

– RMS (Ronny Molenbergs Suspension)

– B&G Handcrafts

– VB Racing Center

– KTM Racing Center

– Brouwer Motors (NL)

En iedereen die mij gesteund heeft en het mede mogelijk heeft gemaakt om dit project te realiseren.

Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Tim Van Echelpoel en Danny Hermans

admin: