Wat goed is komt snel zegt het spreekwoord en dat was zeker van toepassing op Stefan Everts. Het stond in de sterren geschreven dat een eerste wereldtitel niet lang op zich zou wachten. Maar ook in de 500cc klasse waren het de Belgen die de lakens uitdeelden. 1991 was een jaar waarin we alweer lieten zien dat ons land een sterke motorcrossnatie was.
Het is op 16 januari 1991 dat de Amerikanen binnenvielen in Koeweit en Irak. Operatie Desert Storm was de naam van de eerste Golfoorlog. Een maand later stemt Litouwen voor onafhankelijkheid ondanks de bezetting van de Russen in de hoofdstad Vilnius. Tien dagen later verkondigt Sadam Hoessein op de radio de terugtrekking aan van zijn troepen in Koeweit. Alvorens te vertrekken steken ze de Koeweitse olievelden in brand. In april sluiten de fabrieken van Wartburg en Trabant definitief hun deuren in de voormalige DDR.
In Rusland wordt Boris Jeltsin verkozen tot nieuwe president van Rusland en Berlijn wordt de nieuwe hoofdstad van het verenigd Duitsland. In juli wint Miguel Indurain voor het eerst de Tour de France. Na Litouwen roepen nu ook Letland en Estland hun onafhankelijkheid uit. In september vinden twee Duitse toeristen Ötzi, de oudste menselijke mummie ooit gevonden in Europa. In oktober sterven 2000 mensen tijdens een aardbeving in het noorden van Italië. In ons land staat “Liefde voor Muziek” van Raymond van het Groenewoud wekenlang hoog in de hitparade maar de absolute nummer één van 1991 is Bryan Adams met het nummer “(Everything I Do) I Do It For You.
Het wereldkampioenschap 125cc lijkt uit te draaien op een tweestrijd tussen Donny Schmit, de regerende wereldkampioen en onze landgenoot Stefan Everts. De Amerikaan crasht tijdens de vierde GP in het Hongaarse Kaposvar en ziet zo een nieuwe wereldtitel in rook opgaan. Everts krijgt zijn eerste titel echter niet cadeau want een andere Amerikaan jaagt als een bezetene op de Belg. Met 34 punten voorsprong op Bob Moore trekt Everts naar Suzuka maar wordt ziek en rijdt alleen een eerste reeks om de titel veilig te stellen. Stefan Everts wordt zo voor het eerst wereldkampioen.
Een sterke generatie Amerikanen palmen het WK 250cc in. Onze Belgen moeten in deze klasse er niet aan denken om wereldkampioen te worden, de dominantie van Trampas Parker en Mike Healey is groot. De enige Europeaan die een beetje in de buurt kan blijven is Alessandro Puzar. Uiteindelijk trekt Parker het laken naar zich toe. Beste Belg is Marnicq Bervoets die vijfde eindigt in dit WK.
De 500cc klasse is dan weer een kolfje naar de hand van de Belgen. Georges Jobé moest de strijd aangaan met een sterke Jacky Martens. De Waal bleek toch wat sterker waardoor Martens altijd moest achtervolgen. Uiteindelijk finishte drie Belgen in de eindstand in de top drie. Dirk Geukens werd derde in het WK van 1991 op een Honda. Jobé pakte dat jaar zijn vierde wereldtitel, Martens finishte tweede. De laatste GP werd in de USA verreden en daar was het uitkijken naar hoe onze Europese rijders het deden tegen de snelle Amerikanen. Jobé kon fraai derde worden in Glen Helen na ene Jean-Michel Bayle en Jeff Ward. In de eindstand van dit WK 500cc finishte nog een andere Belg in de top tien. Dat was Jo Martens die zesde werd. Een opmerkelijk feit was dat Ronny Weustenraed de eerste reeks won van de openingsgrand-prix in Payerne.
De wereldkampioenen van 1991
125cc: Stefan Everts
250cc: Trampas Parker
500cc: Georges Jobé