Het zat er aan te komen. Honda timmerde al jaren aan de weg en was vastberaden om zo snel als kon een eerste wereldtitel te pakken in de motorcross. Het mocht wat kosten want in Japan werd op geen “yen” gekeken om hun doel te bereiken. In 1979 klopte het plaatje in de 500cc klasse en werd de “rode HRC brigade” voor het eerst wereldkampioen.
In 1979 vielen er twee pompen uit in de kerncentrale van Harrisburg in de VS. Daarop volgden een aantal menselijke fouten waardoor radioactief stoom vrijkwam. In een straal van acht kilometer rond Three Mile Island werd een totale evacuatie doorgevoerd. In Oeganda werd dictator Idi Amin afgezet door troepen uit Tanzania en in Engeland wordt Margaret Tatcher de nieuwe premier. Op 28 augustus laat het Iers Republikeins Leger een bom ontploffen op de grote markt in Brussel. Er vielen 18 lichtgewonden. In de voerstreek is het andermaal hommeles tussen het Taalaktiekomité en de Action Fouronnaise van José Happart. De wandelingen van TAK ontaarden telkens tot kleine veldslagen tussen beide groepen. Met vijf nummer één noteringen scoort de Zweedse popgroep ABBA de ene hit na de andere. Het grootste succes was echter voor een bont allegaartje uit de VS: The Village People. Zij stonden in 1979 het langst aan de top met hun meezinger Y.M.C.A.
Dat jaar pakte goed uit voor onze landgenoot Harry Everts. Hij en zijn Suzuki waren ijzersterk in het wereldkampioenschap 125cc. Everts kon stalgenoot Akira Watanabe op ruime afstand houden en bezorgde Suzuki een vijfde opéénvolgende titel in de lichtste klasse. Yamaha piloot Gaston Rahier werd derde, Robert Greisch met een Puch eindigde op een negende stek in het WK.
In het wereldkampioenschap 250cc startte de Zweed Hakan Carlqvist op een Husqvarna. Hij kon dankzij een groot aantal reeksoverwinningen de titel behalen voor de Britse Maico-rijder Neil Hudson. De Russische KTM-tandem Kavinov-Moisseev werden respectievelijk derde en vierde. Georges Jobé eindigde in dit WK op een zevende stek. Jean-Claude Laquaye werd achtste op een Bultaco voor Jaak Vanvelthoven die overgestapt was naar de kwartliters.
Graham “Rolls” Noyce
In de zwaarste klasse van de motorcross was het uitkijken hoe Honda het zou doen. Zij hadden met André Malherbe en Graham Noyce twee toprijders in hun rangen. Brad Lackey had zijn Honda in het tussenseizoen ingeruild voor een Kawasaki. Regerend wereldkampioen Heikki Mikkola kwam licht geblesseerd aan de start van dit WK. Dat gold ook voor Roger De Coster. Bovendien waren de Suzuki’s van 1979 niet opgewassen tegen het rode geweld van Honda. Later zou De Coster spijt krijgen omdat hij niet inging op een aanbod van Honda. Tijdens de eerste wedstrijd was het de blonde Brit Graham Noyce die met de overwinning ging lopen met twee tweede plaatsen. De eerste reeks werd gewonnen door Ivan Van Den Broeck terwijl de tweede voor Brad Lackey was. “Rolls” Noyce was in 1979 te sterk voor zijn concurrenten. Op de Citadel van Namur zette Graham Noyce de kroon op het werk en vierde er zijn wereldtitel in de 500cc klasse. Gerrit Wolsink eindigde op ruime afstand tweede in dit WK voor André Malherbe. De Coster en Vromans zouden nog zesde en zevende finishen. Maico-rijder Ivan Van Den Broeck scoorde een negende plaats in de eindstand van dit wereldkampioenschap.
Sterke Zwitsers
In het Europees kampioenschap zijspannen waren de Zwitsers te sterk voor al de rest. Emil Bollhalder-Ronald Bollhalder klopten hun landgenoten Grogg-Husser. De combinatie Van Bellingen-D’Hollander werden vijfde in dit WK. De enige andere Belgen in dit geweld waren Remi Descheemaeker-Danny Van Den Dijck die een puntje wisten te scoren op de Balenberg te Betekom.
De Motorcross der Naties vond in 1979 plaats in het Finse Tikkurila Vantaa. Voor de Belgen ging het al flink mis tijdens de trainingen. Ivan Van Den Broeck kreeg af te rekenen met een vastloper op de Maico en werd zo van de motor gekatapulteerd. Hij liep daarbij een kuit- en scheenbeenbreuk op. Uiteindelijk wisten de straffe Belgen (De Coster-Malherbe-Everts) toch deze wedstrijd te winnen met ruime voorsprong op Team Engeland. Een week later trokken onze landgenoten met frisse moed naar de Trofee der Naties die dat jaar doorging in Barkarby Zweden. Met André Vromans kreeg onze nationale ploeg de juiste versterking maar deze keer mocht het niet baten. De Belgen eindigden op een teleurstellende vierde plaats. De Russen met Moisseev, Kavinov, Koudiakov en Korneev wonnen de wedstrijd voor de Zweden.
De Belgische kampioenen van 1979
Inters 500cc : Ivan Van Den Broeck
Inters 250cc : Jean-Claude Laquaye
Zijspannen : Daniel Van Bellingen-Raf D’Hollander
Nationalen 500cc : Eric Aerts
Seniors 500cc : Johan Martens
Juniors 500cc : Johan Martens
Nationalen 250cc : Johny Wasielewski
Seniors 250cc : Michel Masset
Juniors 250cc : Pol Decendre
Nationalen 125cc : Christian Timmermans
Juniors 125cc : Bernard Stennier
Tekst: Danny Hermans
Foto intro: Jan Heese