Ze zijn met z’n tweeën, rood van passie en zo mooi, onafscheidelijk als een echte tweeling! Dat alleen al maakt ze uitzonderlijk! Ze zijn zeldzaam en toch zijn ze er elke week op de BOTC-wedstrijden, recht voor onze ogen, trouw aan de Pré78-roedel en dat al enkele jaren! Ze zijn als twee sterren, die doen alsof ze discreet zijn, maar in werkelijkheid zijn het echte sterren voor onze ogen, die ze nooit missen als ze aan de uitgang van een bocht verschijnen.
Ik heb het over twee prachtige Kramer 250’s, bereden door Jef en Nico. Ze behoren tot het Kramer Vintage MX Team. Ik wilde meer weten en had het genoegen het team te ontmoeten. Nico en Jef vertelden me een prachtig verhaal over familie, overbrenging en passie voor motorcross. Hier zijn, in een paar zinnen, een paar van de uitwisselingen die we hadden tijdens onze interviews in het midden van de oldtimers paddock!
Een gedeelde familiale passie
Het Kramer Vintage MX Team bestaat uit 4 motorcross enthousiastelingen: Theo Rietjens is de manager. Jef Rietjens (Theo’s zoon) en Nicolas Vanhaverbeke rijden nu op de 2 prachtige machines en Tonny Vink is een waardevolle toevoeging aan het team.
Theo Rietjens is al vele jaren motorcrosser. Eerst in de goede oude tijd, in de jaren 70 en 80, op CZ en Can Am machines. Daarna op de BOTC rond 2010, ten tijde van de nieuwe hype in vintage motorcross. Het was ook in 2010 dat hij 2 prachtige Kramer 250-motoren uit 1977 kocht, waar hij verliefd op werd en waarmee hij verschillende seizoenen in de BOTC reed.
2016 werd gekenmerkt door een moeilijke gebeurtenis. Theo moest de motorcross opgeven vanwege een ernstig gezondheidsprobleem. Maar voor Theo was opgeven uitgesloten. Theo biedt zijn 2 motoren aan Jef aan, die op zijn beurt Nico belt voor hulp. Het antwoord van Jef en Nico was: OK, maar laten we een team vormen en samen onze passie nastreven. Wat gezegd werd, werd gedaan in 2017. Het familieteam kreeg vorm en ging opnieuw op pad om de vintage motorcrosscircuits aan te vallen.
Vandaag gaat het verhaal van de twee prachtige rode motoren (de kleur was de enige afwijking van het oorspronkelijke jaar 1977) verder, tot groot genoegen van ons allemaal. De 2 machines zijn zeker in goede handen en de uitstraling van het team is zeer gepolijst, zeer professioneel en een lust voor het oog geworden. Hartelijk dank aan het hele team voor hun warme welkom!
Over het merk Kramer
Kramer is een Duits merk van crosscountry en enduro motoren, gevestigd in de Taunus regio van Hessen. De oorsprong gaat terug tot het begin van de jaren 1970. Een zekere Fritz Kramer, destijds Maico-dealer, kwam voor het eerst op het idee om Maico-motorfietsen te customizen en ontwikkelde een innovatieve achterbrug met cantilever-systeem. Rond 1975/76 werden er tussen de 50 en 80 Kramer-Maico motorfietsen gebouwd, met exclusieve complete frames. Zo werd de ‘Kramer Motorradbau’ geboren! Een van de verstandige keuzes van het merk was het gebruik van de robuuste Rotax 123, 173, 248 en 270 cm3 motoren, die standaard op alle modellen werden gemonteerd.
In 1978 was de productie gestegen tot ongeveer 30 motorfietsen per maand en in de daaropvolgende jaren nam de productie verder toe tot een totaal van ongeveer 2.000 geleverde motorfietsen tussen 1976 en 1981. Op wereldschaal was de productie nog steeds kleinschalig, maar de robuustheid van de machines gaf het merk een aanzienlijke reputatie. Helaas kon het merk de vele technologische veranderingen (zoals vloeistofkoeling) niet bijbenen en ging het bedrijf in 1984 failliet. Dit was het begin van het einde voor Kramer motorcross, ondanks dat de naam op een veiling werd verkocht aan Reinhard Hallat, de toenmalige Rotax importeur voor Duitsland, en de vertrouwelijke productie van nog een paar modellen, totdat de rest in 1987 werd overgenomen door HRD. Het bedrijf werd een paar jaar later opnieuw gelanceerd en bouwt tegenwoordig kleine sportmotoren.
Redactie en foto’s: Manu Jacques en Danny Hermans
Bronnen: Kramer Vintage MX Team en wikipedia voor de geschiedenis van het merk.