Dit moet je zeker weten voor je van start gaat in de BOTC wedstrijden.
Na de pilotenvergaderingen in Otrange en Westmeerbeek zouden alle vragen moeten beantwoord zijn in verband met het nakende seizoen van het Belgisch kampioenschap oldtimercross BOTC. Voor degene die er niet bij konden zijn resumeren we nog even de voornaamste aandachtspunten. Zo komen jullie netjes beslagen ten ijs en wordt het weer een fantastisch motorcrossjaar.
- De klasse pré 90 wordt omgevormd naar pré 92. Dat wil zeggen: Er worden motoren toegelaten die voor 31 december 1991 gebouwd zijn.
- De juridische term “peiljaar” zal vanaf nu van toepassing zijn om te bepalen welke leeftijd in welke categorie zal rijden. Voorbeeld: Een piloot die in de loop van het kalenderjaar waarin het seizoen valt, nu 2017, de leeftijd van 50 jaar zal bereikt hebben wordt geklasseerd bij de +50 jarigen ook al was hij/zij bij aanvang van het seizoen nog maar 49.
- De categorie “Youngsters” wordt een officiële categorie van BOTC. De categorie is toegankelijk voor jonge piloten van 16 tot 21 jaar. Ook hier is het “peiljaar” van toepassing. De Youngsters moeten op hun nummerbord vooraan de motor de letter “Y” kleven voor de cijfers.
- Pré 82 Enduro heet voortaan Pré 82 4-takt Open gezien de vele niet reglementaire motoren. Het blijft een Twinshock-categorie. De cilinderhoud mag maximaal 65Occ zijn. Enkel mono-cilinders zijn toegelaten. Het spreekt voor zich dat enkel de motoren gebouwd voor einde 1981 toegelaten zijn.
- Een “startsysteem”, zijnde een installatie die toelaat de vork ingedrukt te houden tijdens de start wordt nooit toegestaan.
- De kleuren van de nummerborden (die al maanden eerder werden aangekondigd) moeten in orde zijn voor de eerste wedstrijd. Zie schema onderaan deze pagina.
- De rugnummers moeten tijdens iedere reeks worden gedragen. Bij het niet naleven van deze regel worden er aan de piloot geen punten toegekend, niet voor het dagklassement en niet voor het Belgisch Kampioenschap.
- Het motorpaspoort moet in orde en afgeleverd zijn voor de aanvang van de eerste wedstrijd. Het motorpaspoort kan je hier downloaden.
Voila, jullie zijn weer helemaal mee. Het spreekt voor zich dat bovenstaande regels maar een korte weergave zijn van het volledige reglement. Het volledige reglement vind je binnenkort terug op de site. Wij wensen jullie vanwege de werkgroep een uitstekend en spannend motorcrossjaar toe.
Nummerborden
Elke motor moet voorzien zijn van 3 nummerborden (vooraan, links en rechts),de nummers moeten minimaal 150 mm hoog, 20 mm lijndikte hebben en goed leesbaar zijn. (Indien de nummers niet voldoende leesbaar zijn mogen de klassements-opnemers de opname van de piloot weigeren.)
De hoofdletter M: (Masters), hoogte minimum 40mm maximum 50mm, lettertype Arial Narrow of gelijkvormig.
De hoofdletter Y: (Youngsters), hoogte minimum 40mm maximum 50mm, lettertype Arial Narrow of gelijkvormig.
Kleuren van de nummerborden:
Pré 65 en Pré 72
- -55 : achtergrond: zwart cijfers: wit
- +55: achtergrond: geel cijfers: zwart
- +66: achtergrond: groen cijfers: wit
- +70: achtergrond: rood cijfers: wit
Pré 77
- -55 : achtergrond: blauw cijfers: wit
- +55: achtergrond: geel cijfers: zwart
Pré 82 4T Open
achtergrond: groen cijfers: wit
Pré 80 50 cc
achtergrond: zwart cijfers: wit
Pré 80 -125 cc
- – 50 : achtergrond: wit cijfers: zwart
- +50 : achtergrond: blauw cijfers: wit
(Nota: Youngsters dienen een “Y” te plaatsen voor de cijfers op het bord vooraan de motor)
Twinshocks
- -50 : achtergrond: rood cijfers: wit
- +50 : achtergrond: geel cijfers: zwart
Masters: achtergrond: geel cijfers: zwart + M
(Nota: Masters dienen een “M” te plaatsen voor de cijfers op het bord vooraan de motor)
Pré 92
- -50 : achtergrond: rood cijfers: wit
- +50 : achtergrond: geel cijfers: zwart
- Masters: achtergrond: geel cijfers: zwart + M
(Nota: Masters dienen een “M” te plaatsen voor de cijfers op het bord vooraan de motor)
Open Pré 92 -125cc