Via Instagram kregen we een niet alledaagse aankondiging te zien: De Franse motorrijder Greg Gilson zal in april deelnemen aan de befaamde Morocco Desert Challenge en dit op een Honda 125 XLS van 1980.
Dit plan is alvast een hele uitdaging als je weet dat de woestijn meedogenloos is en zeker voor motoren met een kleine cilinderinhoud. In Merzouga zijn de duinen gemiddeld 80 meter hoog en dat gegeven gaat de luchtgekoelde Honda flink onder druk zetten. Maar het is echt wel leuk om te volgen hoe Gilson dit gaat aanpakken.
Hij kocht de motor in 2018 voor €300, maar uitgaven voor onderdelen en onderhoud vertienvoudigden het totaal. Er zijn bepaalde aanpassingen gedaan ten opzichte van het moment van aankoop, zoals grotere tandwielen, maar andere zijn nog steeds standaard. De XLS-lijn werd in 1978 geïntroduceerd als opvolger van de XL die drie jaar eerder op de markt kwam.
Morocco Desert Challenge
Deze raid over acht etappes wordt gereden van 3 tot 12 april in …….. euh …… Marokko. Dit jaar wordt het een jubileumeditie want het zal dan de tiende keer zijn dat deze race wordt verreden. Het is dus een wedstrijd vergelijkbaar met de Dakar Rally maar er is een verschil. Teamspirit en kameraadschap zijn waarden die de Morocco Desert Challenge hoog in het vaandel draagt. Het is een wedstrijd die groot gemaakt werd door amateurs en hobby-rijders en de sfeer die daarmee gepaard gaat, die blijven we behouden.
Dit jaar doet Koen Wauters en zijn kompaan Pascal Feryn mee aan de wedstrijd. En ja, dan is er dus die dekselse Greg Gilson. Hij zal deelnemen op een oude Honda 125 en in zijn post op Instagram legt hij uit waarom hij dit wil doen. Ook is hij op zoek naar sponsors om de kosten te kunnen dragen van dit evenement. Gilson is niet aan zijn proefstuk toe en reed al eerder in de woestijn met deze machine. Hij is een ervaren motorrijder en wil nu de acht etappes overleven in Marokko.
Dit bericht op Instagram bekijken