Published On: 01/10/2022

In de werkplaats van MXVintage heerste er sinds Kerstmis van vorig jaar een soort drukte die zelden gezien was. Na enkele Suzuki’s en een Fantic gerestaureerd te hebben was het nu de beurt aan een Honda. De insteek was eenvoudig: de aanschaf mocht niet al te veel kosten.

We wilden gaan voor een Honda CR250 uit de jaren ’92, ’93 of 1994. Deze machines hadden toen een erg goede reputatie, waren betrouwbaar en liepen als de brandweer. We kochten dus een CR250 van 1994, in originele toestand, en gingen dat doen waarin we onze gelijke niet kennen: afbreken! Na demonteren komt opbouwen en dat was een ander paar mouwen. Uiteindelijk moesten we ons dubbel plooien, samen met onze portefeuille, om het project tot een goed einde te brengen.

 

 

Negen maanden heeft het geduurd maar uiteindelijk kreeg de CR een nieuw leven. De restauratie werd gedaan in nauwe samenwerking met Outlaw Racing uit Leeuwarden die 95% van de onderdelen aanleverde. De machine bleef origineel maar voor het uiterlijk kozen we voor het bekende Pepsi Honda-livrei van de Franse hardrijder Yves Demaria. Later krijgen jullie alle details te lezen over de ingrijpende opbouw van de machine maar nu willen we jullie tonen wat het eindresultaat is.

 

Klik op de afbeelding voor een groter exemplaar.

 

Van de Stad Hasselt kregen we de unieke gelegenheid om de Honda te fotograferen in hun geweldig mooie Japanse Tuin. Geen enkele plek leek ons geschikter om een crosser van Japanse makelij te presenteren. De tuin is de grootste in zijn soort in Europa en ontstond door een vriendschapscharter tussen de Japanse stad Itami en Hasselt. De tuin is met 2,5 ha een erg groot exemplaar en fungeert nu als één van de grootste toeristische trekpleisters in Limburg. Wil je de Japanse Tuin in Hasselt bezoeken? Dan kijk je best even op deze website: https://www.visithasselt.be/nl/japanse-tuin

 

 

De fotoshoot werd gedaan door fotograaf Tim Van Echelpoel. Eerder dit jaar was hij voor het eerst als sportfotograaf aan het werk op de MXGP van Tsjechië. Hij zag de Japanse Tuin als een uitdaging en vond het schakelen van actiebeelden op de wedstrijden naar statische beelden in de natuur erg spannend. Een dankwoord aan Tim is hier op zijn plaats. Ook een dikke merci aan alle onderaan opgesomde bedrijven die meegewerkt hebben aan dit project. De Honda zal binnen enkele weken flink aan de bak mogen want hij wordt ingezet voor Team Belgium EVO dat naar de Motocross der Naties “RSP Classic” trekt in het Italiaanse Pietramurata.

 

Dank aan:

https://www.outlawracing.nl : onderdelen

https://www.gria.be : laswerk achterbrug

https://www.vhm.nl/en : cilinderkop

VHL Suspension : tuning vering

GS Tuning : opbouw wielen

https://www.moto-master.com : remschijven

https://evanscoolants.nl : waterloos koelmiddel