Je kon er de laatste dagen niet naast kijken. In motorcrossland was het Spaanse merk GasGas overal groot nieuws. KTM nam het merk over voor een participatie van 60% en nam meteen de Zuid-Europese koe bij de horens. GasGas komt volgend jaar met een fabrieksteam in de enduro en de motorcross net als Fantic. Zij zullen samen met teammanager en oud-motorcosser Corrado Maddi aanzetten in het Europees kampioenschap 125cc.
GasGas
Het Belgische Standing Construct wordt het officiële factory-team van GasGas met Glenn Coldenhoff die de machine zal besturen in de MXGP-klasse. U begrijpt dat de GasGas machine erg veel DNA zal erven van de KTM SX450f. Het Spaanse merk ontstond in 1985 uit de ondergang van Bultaco. Twee dealers – Narcìs Casas en Josep Pibernat – zaten plots zonder motoren en sloegen de handen in elkaar om dan maar zelf machines te produceren in hun shop. Dat sloeg aan en al snel kwam er een productiehal in Gerona in de Spaanse autonome regio Catalonië. GasGas won trialtitels met Jordi Tarrés in 1993, 1994 en 1995. Nog succesrijker was Adam Raga. Hij won 2 outdoor en 4 indoor titels. Ook in het WK Enduro wonnen ze 4 wereldtitels.
GasGas deed al eerder een poging om een voet tussen de motorcrossdeur te krijgen. Al in 1989 deden ze een schuchtere stap om ook deze tak van de motorsport te veroveren. Helaas werd het geen succesverhaal want behoudens onze vergissing zijn we nooit een GasGas tegengekomen in het wereldkampioenschap motorcross. Wel kwamen we in lokale wedstrijden af en toe een enduromodel tegen waarvan de verlichting werd gedemonteerd.
Fantic
Eerder deze week raakte bekend dat er ook een Italiaanse exoot in competitie gaat treden. In 2020 komt Fantic weer naar de motorcross. Door hun samenwerking met Yamaha werd de honger naar competitie groot. Fantic verraste op de EICMA in Milaan met de aankondiging om opnieuw in competitie te treden in de motorcross en enduro. Het Italiaanse Fantic neemt na jaren opnieuw een pittige en gepassioneerde start in de off-road sector. De Italianen, die dankzij de rode enduro- en trial-motoren in de jaren ‘80 bekendheid verwierven, zijn de laatste jaren bijzonder actief in de enduro-sector. Nu hebben ze in Milaan een intensere samenwerking aangekondigd met Yamaha.
De Japanners waren al eerder eigenaar geworden van Minarelli-motoren. Deze laatste was een dochteronderneming van Fantic. De Italianen gebruiken al jaren Minarelli-motoren in hun 50cc en 125cc modellen. Met de uitbreiding van de joint-venture zou Fantic in samenwerking met Yamaha weer competitiemodellen leveren voor de endurosport en de motorcross. Dit zou gaan om tweetakten voor de 125cc en de 250cc en een viertakt voor de 250cc klasse. De Italianen deden eind de jaren ’70 al een schuchtere poging om te slagen in de motorcross maar dat lukte niet echt. In 1980 reden ze één of twee GP’s in de 125cc en verdwenen weer naar de achtergrond zonder veel potten te breken.
In Milaan was voormalig Italiaans motorcrosser Corrado Maddii aanwezig op de stand van Fantic. De tweevoudige 125cc vice-wereldkampioen zal in de toekomst zijn team uitrusten met Fantic motoren. Na zijn actieve carrière bewees Maddii een getalenteerde teammanager te zijn en bracht talenten zoals Alessio Chiodi naar de top. Team Fantic zal in 2020 deelnemen aan de EMX 125 en nationale competitie. Zonder twijfel zal de Fantic zowat alle genen dragen van de Yamaha YZ125.
Volkswagen
Wat Yamaha op lange termijn plant met deze stap is nog niet duidelijk maar bij KTM liggen de kaarten omgedraaid op tafel. De Oostenrijkers hebben geld zat en keken heel goed wat de Volkswagen groep deed met hun auto’s. De Duitse autogigant gebruikt gemeenschappelijke platformen op de merken die ze destijds overnamen. Zo zijn Seat, Audi en Skoda opgenomen in de familie en dit met groot succes. Elk merk krijgt een specifiek marketingmodel toegewezen. Volkswagen zorgt voor de massaverkoop, Skoda voor de budgetkoper, Seat voor de sportievelingen en Audi voor de kopers van luxe-auto’s. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal Husqvarna als premiummerk, KTM als massaproduct en GasGas net daar onder in de markt gezet worden.
We hebben geen idee of de gemiddelde motorcrossliefhebber hier wat aan heeft maar een feit is dat de diversiteit van merken die meedoen in de motorcross steeds groter wordt. Dat de “veredelde” motoren onderhuids KTM’s en Yamaha’s zijn is eigen aan de tijdsgeest. Kostenbesparende marketing staat nu hoog op de agenda van elke bestuursvergadering in de motorindustrie. Wie weet zien we op deze manier weer BSA’s, CZ’s en Maico’s opduiken in het WK. Hoe dan ook, het wereldkampioenschap motorcross wordt weer wat kleuriger met de terugkeer van Fantic en GasGas.