Hij viert vandaag zijn 53ste verjaardag. We wensen Remy van Rees, Nederlandse motorcrosser, geboren op 07 mei 1971 in Leidschendam, een gelukkige verjaardag. Remy Van Rees reed van 1990 tot 2000 in het WK motorcross en bleef Kawasaki zijn hele carrière trouw.
Aan zijn curriculum vitae werden 5 Nederlandse kampioenstitels toegevoegd: de eerste kwam in 1993 met de titel in de 125cc-klasse, gevolgd door die in 250cc en 500cc in 2000 en 2003. Het begon allemaal in 1976 voor Remy in zijn eerste race in Bleiswijk. In 1985 werd hij Nederlands Kampioen in de Big Wheel Schoolboy klasse, in 1986 won hij de Nederlandse Kampioenschapstitel in 125cc en in 1989 begon hij een carrière op het hoogste niveau in het 125cc Europees Kampioenschap op een Kawasaki, die hij naar de 7e plaats leidde in het kampioenschap, dat werd verreden over 6 ronden van drie.
Hij eindigde 6de, 2de en een gelijkspel in Oostenrijk, een gelijkspel en twee overwinningen in Joegoslavië, 13de, 6de en 4de in Hongarije, 6de, 9de en een gelijkspel in Spanje en eindigde 12de in de eerste ronde in Portugal. Daarna maakte hij de grote sprong naar het 125cc-wereldkampioenschap tijdens de Grand Prix van Zwitserland, nog steeds met Kawasaki, waarmee hij pas zijn eerste punten scoorde tijdens de laatste Grand Prix in Portugal vanwege de afgelasting van de Grand Prix van Spanje, met een gelijkspel en een 13de plaats, wat hem op de 38e plaats in het wereldkampioenschap zette.
Zijn seizoen in 1991 was meer bemoedigend met een nulscore en een 10de plaats in Italië en Frankrijk, een 12de en 6de plaats in Nederland in Markelo, 10de en 5de in Hongarije, 4de in de eerste reeks in Genk in België, 15de in de eerste reeks in Ierland, twee keer 6de in Guatemala, 7de en 6de in Brazilië, 6de en 9de in Duitsland en sloot zijn seizoen af met een 7de plaats in de tweede reeks in Japan, wat resulteerde in een 12de plaats in het kampioenschap, wat hij het jaar daarop in 1992 herhaalde.
In 1992 reden de motorcrossers drie reeksen in het WK. Remy van Rees werd op zijn Kawasaki 125cc 11de, 0 en 15de in Portugal, 15de in de tweede reeks in Italië, 9de, 0 en 8de in Hongarije, 2de, 6de en een gelijkspel in Tsjecho-Slowakije, 2de, 4de en vooral zijn eerste overwinning in het wereldkampioenschap in Polen.
Dat deed hij nog eens dunnetjes over in Nederland in Mill met een 4de, 1de en 5de plaats, en 10de en twee 3de in Japan. Hij werd ook 7de tijdens de MX des Nations in Australië. Nog steeds in drie reeksen in 1993 aan boord van zijn Kawasaki, eindigde hij 7de in de eerste ronde in Italië, 4de, 3de en 3de in Mons in België, 3de, 5de en overwinning in Engeland, was hij tweede in de eerste reeks in Polen, eindigde hij 2de, 7de en een overwinning in Berghem in Nederland. Hij eindigde als 9de, 10de en 5de in Tsjechië, eindigde 4de in de eerste reeks in Duitsland en 6de in de eerste reeks in San Marino, werd 9de in de eerste reeks en 11de in de derde reeks in Frankrijk, 6de, 13de en een gelijkspel in Brazilië en eindigde met een 5de, gelijkspel en 3de plaats in Australië om de uiteindelijke 7de plaats in het kampioenschap te bereiken.
Terug naar twee reeksen in 1994 werd het een wisselvallig seizoen voor Remy, die alleen punten scoorde in de 5de Grand Prix in Spanje met een 8ste plaats in de eerste reeks en in de daaropvolgende Grand Prix in Zweden met een 7de en 11de plaats, wat hem een 23stee plaats in het kampioenschap opleverde.
In 1995 reed hij nog steeds op zijn Kawasaki en stapte over naar de 250cc-klasse. Hij werd 13de in Spanje in de eerste reeks, 3de en 10de in Nederland, 15de in Italië en 7de in Finland in de eerste reeks. Hij werd 11de en 6de in Frankrijk en 19de in de eindstand van het kampioenschap. Hij werd ook 5de in de MX des Nations in Slowakije.
Tijdens zijn seizoen 1996 eindigde hij 10de en 14de in Spanje, 11de in de eerste reeks in Nederland en Duitsland, 12de in de eerste reeks in Polen, 4de en 3de in Zweden, 8stee in de tweede reeks in Finland, 9de in de eerste reeks in Engeland, 5de en 9de in San Marino, 5de in de eerste reeks in Frankrijk, 14de en 8ste in Kester in België en 8ste en 13de in Zwitserland, waarbij hij 12de werd in het kampioenschap en 5de in de MX des Nations in Spanje.
In 1998 finishte hij op zijn trouwe Kawasaki als 9de en 13de in Nederland, 14de gevolgd door een gelijkspel in Frankrijk, een gelijkspel en 14de plaats in de Europese Grand Prix in Leuven in België, 12de in de eerste reeks in Duitsland, 12de en 13de in Mol in België, 7de en 11de in Polen, 6de en 12de in Zwitserland en 12de in de tweede reeks in Griekenland om 19de te worden in het 250cc-kampioenschap.
Hij sloot zijn seizoen af met een 4de plaats tijdens de MX des Nations in Engeland. Nog steeds in de 250cc-klasse en rijdend op zijn Kawasaki, finishte hij in 1999 als 10de en 12de in Spanje, als 10de in de tweede reeks in Griekenland, als 2de en 5de in Nederland, als 12de en 6de in Frankrijk, als 12de en 8ste in Venezuela, als 15de in de eerste reeks in Brazilië, pakte hij de overwinning in de Grand Prix van Engeland met de overwinning in de tweede reeks van de MX des Nations.
Tijdens de Grand Prix van Engeland pakte Remy een overwinning en een tweede plaats, werd vervolgens 1d1e in de eerste reeks in Italië, 9de en 11de in de Grand Prix van Europa in Frankrijk, 8stee in de eerste reeks in Kester, 9de in Tsjechië, 7de en 5de in Polen en 12de in de eerste ronde in Luxemburg om 9de te worden in het kampioenschap en het seizoen af te sluiten op de 6de plaats in de MX des Nations in Brazilië.
Hij vergrootte zijn puntenaantal pas tijdens de derde van de 16 Grand Prix van het seizoen in 2000 in Nederland met een 4de en 6de plaats, daarna tijdens de 12de meeting in België in Grobbendonk, waar hij 4de en 8ste werd, en daarna tijdens de 15de Grand Prix in Duitsland, waar hij 15de werd in de eerste reeks en 19de in het kampioenschap. Hij stopte zijn carrière om in 2003 terug te komen om de kansen van het Nederlandse team te verdedigen tijdens de MX des Nations in België in Zolder in het gezelschap van Marcel Van Drunen en Oscar Vromans, waar hij 20ste werd. Zijn carrière omvatte twee overwinningen op het Europees Kampioenschap in Joegoslavië (0-1-1), een Grand Prix-winst in Polen (2de-4de-1de) en een Grand Prix-zege in Engeland op Foxhill (1ste en 2de).
* Introfoto van Remy Van Rees (19) tijdens de Belgische 250cc Grand Prix op het Kester circuit in 1996 in de greep van Bervoets (2).
Tekst: Serge Frocheur
Foto’s: Serge Frocheur en archief