X

Eeerbetoon aan Gaston Rahier met BMW R1100 GS Replica!

Dat de amper 1m64 metende Belg een straffe kerel was weet iedereen. Hij was destijds de allereerste wereldkampioen 125cc motocross in 1975. Tot tweemaal toe wist hij zijn titel te verlengen (1976 en 1977) en dit aan boord van een Suzuki. Zijn aantreden in de legendarische een loodzware Dakar-rally was mogelijk nog straffer. In 1983 zette hij voor het eerst aan in de Dakar met een BMW rally-R80GS. Hij zou de eindmeet niet halen maar kon toch enkele malen flink in duel gaan met Hubert Auriol. De prestatie van “Gastounet” was de top van BMW niet ontgaan waardoor hij het jaar nadien aan de start verscheen met een fabrieks BMW van het type R100GS. Rahier vocht dat jaar een titanenduel uit met Auriol en wist enkele dagen voor het einde van de rally de leiding over te nemen van de fransman. Hij won dan ook de wedstrijd in 1984 als allereerste niet fransman.

In 1985 startte hij alweer aan boord van de BMW in de woestijnrally maar kreeg net voor de start een zware crash te verwerken op een PR-evenement. De motor was zwaar gehavend en er was geen vervangexemplaar beschikbaar waardoor het team een opgave overwoog. Gaston Rahier wou echter niet opgeven en zette toch aan met een verbogen en hier en daar opgelapte BMW. De rest is geschiedenis: de snelle Belg reed de tegenstand aan gort met een “hoop oud ijzer”.

Nadien zou BMW zich terugtrekken uit de Dakar en nam Rahier deel met Japanse motoren, hij haalde nooit nog het niveau van tijdens zijn BMW-jaren. De snelle Waal verhuisde na zijn actieve loopbaan naar Parijs om er een fiets- en motorzaak te openen. Hij overleed in 2005 op 58-jarige leeftijd aan een slepende ziekte. Het bedrijf  HPN-Motorradtechnik bouwde tien replica’s van de legendarische woestijn-BMW, die kun je bewonderen in onderstaande video.

admin: