De nieuwe bescherming voor motorcrossers is vorig jaar gelanceerd tijdens de MXGP in Lommel. Shot was de allereerste fabrikant die een bescherming aanbood met een opblaasbare airbag en dat verdient zeker onze aandacht.
Motorcrossers zijn onderhevig aan blessures en dat is de fabrikant van beschermingskledij niet ontgaan. De “Shot Air Guard” of SRG is ontworpen na veel onderzoek en testkilometers om de airbag te ontwikkelen en beschermt uw borstkas, buik met ingewanden, rug en nekwervels.
De aanwezige Inbox van externe fabrikant In&motion zit vol met sensoren die razendsnel een val detecteren en in slechts 30 milliseconden een airbag opblaast om lijf en leden te beschermen. De bescherming is zo ontworpen dat de airbag na een crash snel weer leegloopt zodat u wedstrijd verder kunt zetten mits u een optionele “deflation ring” monteert. De airbag is dan binnen de 30 seconden weer leeg.
Wat zit er in?
De SRG van Shot is uitgerust met volgende onderdelen:
- De In&box van In&motion (het rekentoestel dat een val detecteert)
- Het omhulsel of shell
- De inflator
- De rugbescherming
- Het vest
- De airbag
- De borstbescherming
Het totaalgewicht van de complete SRG komt op 1,8 kg en is verkrijgbaar in de maten XS to 2XL. Het vest mag gebruikt worden in de regen en is bestand tegen het reinigen met een hogedrukreiniger. Na een crash moet de inflator worden vervangen maar dat klusje kost je slechts een minuut van je tijd.
In het WK motorcross, het Europees kampioenschap, enduro en de Dakar Rally zijn er al heel wat rijders die gebruik maken van dit type van bescherming. Bekende namen zijn o.a. Glenn Coldenhoff, Ivan Cervantes, Noel Zanocz, David Philippaerts en Max Spies. In de amateurreeksen is het systeem nog wat onder de radar gebleven maar dat zal snel veranderen.
De In&box
Naast het vest uitgerust met de airbag is er ook nog de zogenaamde In&box, het zenuwcentrum van de SRG. Het toestelletje wordt eenvoudig in het omhulsel (aan de rugzijde) geklikt en wordt aangestuurd via een app op de smartphone. De In&box kan worden opgeladen via een usb-poort en heeft een bereik van 30 uren. Opladen doe je in 3 uren. In de app kan je verschillende rijmodi instellen. Vooreerst is er de MX Pro modus specifiek voor gebruik als motorcrosser op een gesloten circuit. Daarnaast kan je de In&box ook instellen voor Adventure-gebruik recreatief enduro-rijden en crosscounty. Er is ook de Adventure Race modus. Deze modus is ideaal voor competitie enduro en rallyraid.
Wat kost het?
De SRG van Shot kost ongeveer 399 euro. Daarbovenop komt een abonnementsformule voor de In&box. Er zijn drie mogelijkheden.
- U huurt de In&box voor 12 EUR per maand en ontvangt gedurende de gehele periode updates. Alle rijmodi zijn beschikbaar. Bij problemen wordt de In&box binnen de 72 uren gratis vervangen en naar uw thuisadres opgestuurd.
- U huurt de In&box voor een periode van één jaar (120 EUR) en ontvangt gedurende deze periode updates. Alle rijmodi zijn beschikbaar. Bij problemen wordt de In&box binnen de 72 uren gratis vervangen en naar uw thuisadres opgestuurd.
- U koopt de In&box voor 400 EUR. Twee jaar garantie en updates zijn inbegrepen. U beschikt over één vooraf bepaalde rijmodus.
Na elke crash, waarbij de airbag is afgegaan, moet de inflator worden vervangen: die kost 55 EUR. Je kan optioneel kiezen voor een inflator ring. Die zorgt ervoor dat de lucht na een crash weer ontsnapt zodat je verder kan rijden. Die ring kost je 30 EUR.
Praktisch
De SRG van Shot heeft veel potentieel en bewees na vele crashes dat blessures een flink stuk beperkt kunnen worden. Het kost wel wat, maar als je je sport wilt blijven beoefenen en daarbij blessures kunt voorkomen, is het zeker een waardevolle investering. Ook voor de zijspancrossers is dit een goede investering, alhoewel er momenteel geen rijmodus specifiek voor de sidecar motorcross beschikbaar is. Misschien is dit nog een aandachtspuntje voor de ontwikkelaars van het systeem.
Alle gedetailleerde info vindt je op de website van de Shot Air Guard.
Tekst: Danny Hermans
Foto’s: Shot Race Gear en In&Motion