Op zaterdag 3 juli is het Britse motoricoon Derek Rickman na een korte strijd met kanker in het ziekenhuis van Lymington overleden. Hij was samen met zijn jongere broer Don de drijvende kracht achter de superioriteit van de Britse motorcross in de jaren zestig.
De broers Rickmans vertegenwoordigden Groot-Brittannië in de Motocross der Naties waarbij Derek vijf keer in het winnende team zat (1959, 1960, 1963, 1964 en 1966). Broer Don sloot zich bij hem aan in het winnende MXoN team in 1963 en 1964. Het was ook het tijdvak van de Britse heerschappij in de motorcross met Jeff Smith, Dave Bickers en Vic Eastwood.
Derek zei over dit tijdperk: “We realiseerden ons dat als we iets wilden bereiken in de internationale sport dat we lichtere machines moesten hebben. We bouwden onze eigen frames en die bleken zeer succesvol te zijn.” Oorspronkelijk herbergden de Rickman Métisses grote Britse viertakt ééncilinders van BSA, Matchless en Triumph. Ze ontwikkelden hun exclusieve framekits door ermee te racen en de Rickman Métisses werden daardoor zeer gewaardeerd. Hun machines waren veelal 15 kg lichter dan die van de toenmalige productiemachines. Met hun vernikkelde Reynolds 531 buizen zetten ze de standaard voor frames van zeer hoge kwaliteit.
De Rickmans produceerden gemiddeld 4000 motorfietsen per jaar. Nadien staken ze tweetakten van Bultaco, Montesa, Zundapp en Hodaka in hun frames. Later maakten ze ook frame kits voor straatmotoren. In 1974 kregen de Rickmans de “Queen’s Award to Industry” voor hun exportactiviteiten en Derek en Don Rickman werden in 2007 opgenomen in de AMA Motorcycle Hall of Fame. Derek Rickman werd 88 jaar.