X

De volledige geschiedenis van de Suzuki RM250

Suzuki bouwde voor het eerst een RM250 in 1976. De jaren voorheen waren het de TM-modellen die je kon kopen maar deze machines waren niet echt opgewassen tegen de heersende concurrentie. Van 1976 werd het anders en waren de RM haast altijd evenwaardig en soms zelfs de meerdere van hun belagers uit Japan en Europa. 

In 2008 trok Suzuki de stekker eruit en werd alle middelen ingezet op hun viertakt-gamma. De RM250 is door de jaren heen steeds beter geworden maar ze hadden ook enkele jaargangen met machines die kleine gebreken vertoonden of te weinig R&D kregen om mee te kunnen met de competitie.

Suzuki pakte in totaal negen wereldtitels met hun 250cc metende tweetakten. Hieronder het lijstje.

  1. 1970 Joël Robert
  2. 1971 Joël Robert
  3. 1972 Joël Robert
  4. 1980 Georges Jobé
  5. 1983 Georges Jobé
  6. 1990 Alessandro Puzar
  7. 1994 Greg Albertyn
  8. 2001 Mickaël Pichon
  9. 2002 Mickaël Pichon

Wereldwijd zijn de gele machines uit Hamamatsu enorm populair gebleven en zijn ze veel aanwezig in de competities met oude motoren. Tony Blazier van The Motocross Vault stak maanden werk in deze video die een mooi en erg accuraat overzicht geeft van alle modellen van 1976 tot de laatste RM250 in 2008.

admin: