X
    Categories: nieuws

De mening van Open Vld over de problematiek rond motorcrosscircuits

Komende zondag moeten we allemaal naar de stembus om een nieuw Vlaams, Federaal en Europees parlement te kiezen. Wij gingen te rade bij de zeven traditionele partijen (Vooruit, N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, PVDA en CD&V) in Vlaanderen om hun mening te kennen rond de problematiek van de verdwijnende motorcrossomlopen.  

Het gebrek aan trainingsfaciliteiten voor motorcrossers heeft een kritiek punt bereikt. Vorig jaar in december lag het Grand Prix-circuit van Lommel onder vuur. Een maand later werd de vergunning van Lille vernietigd en het dossier rond Hondapark in Olmen raakt door een actiegroep niet in orde.

Momenteel kan er in Vlaanderen alleen in Genk en in Lommel getraind worden met crossmotoren uitgerust met een verbrandingsmotor. In geen enkele andere Vlaamse provincie zijn er momenteel trainingsfaciliteiten. Dit is een drama voor de sport die zoveel wereldtitels verzamelde (geen enkel ander land doet beter) en die nu WK-toppers heeft zoals Liam Everts, Jago Geerts, Lucas en Sacha Coenen.

 

 

De motorcrossgemeenschap verwijt de politiek onder andere een gebrek aan moed, langetermijnvisie en respect voor ons sportieve erfgoed. Wij stelden vier pertinente vragen aan elke partij en vroegen hen naar antwoorden. Of we van iedereen een antwoord ontvangen is niet zeker maar we kregen alvast een standpunt van de partij Open Vld.

De vragen

  • Wat is het standpunt van uw partij in verband met deze problematiek?
  • Moeten motorcrossers in elke provincie een vaste en vergunde stek krijgen om te kunnen trainen?
  • Wat zijn volgens jullie partij de oplossingen om de toekomst van de sport veilig te stellen?
  • Is jullie partij op lokaal niveau bezig met de problematiek rond het gebrek aan trainingsfaciliteiten?

Het antwoord van Open Vld:

We laten MX niet los.
  • Vlaanderen heeft inderdaad een mooie geschiedenis in de diverse motorsporten. Wij willen ook in de toekomst een plaats voorzien voor motorcross en andere gemotoriseerde geluidsproducerende sporten.
  • Uiteraard kan dit niet zonder randvoorwaarden. Die randvoorwaarden in omgevingsvergunningen, en desgevallend ruimtelijke uitvoeringsplannen, kunnen aanzien kunnen worden als levensverzekering om de toekomst van de sport mogelijk te maken op een rechtszekere wijze zonder de omgeving en de dichtste omwonenden tot onverantwoorde last te zijn. Het opleggen van randvoorwaarden en hun omvang moet wel afgewogen worden tegen de exploitatiemogelijkheden. Die randvoorwaarden mogen hun doel niet voorbij te schieten, namelijk het leefbaar houden van de sporten.
  • Daarom werden de voorbije jaren acties ondernomen met betrekking tot de gemotoriseerde geluidsproducerende sporten.
  • Vlaanderen gaf uitbaters van gemotoriseerde geluidsproducerende sporten de voorbije jaren maximale rechtszekerheid op bestaande terreinen binnen het geldende regelgevende instrumentarium en het vergunningenbeleid. Vanuit diverse provinciebesturen werden eveneens beslissingen genomen met positieve impact op de exploitatie van enkele terreinen voor gemotoriseerde geluidsproducerende sporten. Op die manier proberen we voor zoveel mogelijk plaatsen te zorgen waar er aan motorcross kan gedaan worden.
Toekomst.
  • De verschillende praktijkvoorbeelden bundelen in een code van goede praktijk voor gemotoriseerde geluidsproducerende sporten voor de bestendige deputaties, die ook oordelen over de vergunningen. Dit geldt ook voor lokale besturen, gezien hun adviserende rol en hun nabijheid ten aanzien van de burger. Gaat dan over: Beperking van het aantal weekend en/of motoren per terrein, inperking van de lichthinder door gebruik strikter af bakenen (vb. enkel gebruik tijdens wedstrijden), inperking van de openingsuren, een transparante communicatie richting buurtbewoners en lokale besturen, de organisatie van een toegankelijk digitaal klachtenregister, de algemene beperking van de duurtijd van de omgevingsvergunning. Door die alternatieve maatregelen aan te reiken aan de provinciale deputaties geven we hen mogelijkheden om samen met uitbaters oplossingen te vinden in plaats van in een alles-of-niets-confrontatie terecht te komen.
  • Inzetten op (verdere) elektrificatie van de motorsport. We stimuleren de omslag naar E-MX. Naast de ondersteuning van projecten (o.a. bij jeugd) kijken we naar de realisatie van een eerste elektrische motorcircuit in Vlaanderen. Op dit moment zijn deze E-MX modellen zeker nog niet concurrentieel met klassieke motoren. De verwachting is dat een succesvolle intrede van deze E-MX modellen de evolutie van de elektrische wagens zal volgen. Voor jeugdopleiding zijn er op dit moment wel al mogelijkheden.
admin: