Het Duitse bedrijf Hercules werd opgericht in 1886 en produceerde toen fietsen. Al in 1902 wist de fabrikant zijn eerste motorfietsen te bouwen in een productie-eenheid in Nuremberg. In 1974 waren ze eerste motorfabrikant die een motorfiets met een wankelmotor wist te bouwen.
Dat was de W-2000 met een inhoud van 294cc en een vermogen van 23 pk. Dat werd later opgetrokken tot 32 pk na wat inwendige aanpassingen. In 1975 bracht Hercules een enduromachine uit met een wankelmotor, de KC-30 GS Enduro. De motor werd nooit een succes vanwege de hoge kostprijs. Het octrooi van de wankelmotor kwam van Felix Wankel die in 1929 zijn uitvinding liet registreren maar het was pas in 1957 dat hij in samenwerking met de Duitse autobouwer NSU een goed werkend exemplaar van de rotatiemotor kreeg ontwikkeld.
Een rotatiemotor heeft geen zuiger die op en neer gaat. In plaats daarvan draait een afgeronde driehoekige rotor rond een as door de holle loop van de krukas. Brandstof en lucht worden in de ruimtes tussen de rotor gepompt en de snelle expansie van de verbranding doet de rotor draaien. De rotor is het equivalent van een zuiger maar met minder bewegende onderdelen en draaiend in plaats van op en neer te bewegen. De bekendste rotatiemotor was die van de Mazda RX serie.
De Hercules was dus de eerste productiemotorfiets met een wankelmotor. De eerste modellen gebruikten een tweetaktmengsel in de benzine om de motor te smeren, die later werd opgewaardeerd met een olie-injector. Er werden 1800 motoren verkocht tussen 1974 en 1976 onder zowel Hercules- als DKW-badges. In 1977 verkochten ze al hun productiegereedschappen aan Norton. De enduromachine van het merk kreeg de naam Hercules Wankel 502 Rotary.
Hercules bouwde een paar off-road machines met wankelmotor voor de ISDT en voor hun Amerikaanse importeur Penton Motors. De krukas was bijna verticaal gemonteerd, vermoedelijk om een kortere wielbasis en betere koeling te geven. Hoewel de motor leek op een traditionele tweetakt onthult een nauwkeurige blik dat het weldegelijk een wankel is. Het formaat van de cilinder is wat forser. Erg specifiek voor deze motoren was het geproduceerde geluid. Die is met niks te vergelijken. In de onderstaande video zie je een Hercules wankel aan het werk in de ITDE van 2016.
Foto’s: Facebook Rotor the World