Wanneer we het hebben over iconische carburators in de motorwereld, denken velen spontaan aan Mikuni, Keihin, Dell’Orto of Amal. Eén Duits merk heeft mee haar stempel gedrukt op de motorindustrie en de internationale motorsport: Bing. Het Beierse bedrijf was decennialang toonaangevend in precisievergassers voor motorfietsen, bromfietsen en industriële motoren. Vooral in de motorcross en enduro liet Bing zijn sporen na.
De geschiedenis van Bing begint al in 1926, wanneer Frits Hintermayr in Nürnberg een metaalbewerkingsbedrijf opricht. Aanvankelijk produceerde het bedrijf onderdelen voor gasbadovens en motorfietsonderdelen. De snelle opkomst van de motorfiets na de tweede wereldoorlog zette de onderneming echter op een heel nieuw spoor.
Bing startte met de ontwikkeling van vergassers voor motoren, een technologie die toen nog in haar kinderschoenen stond. Het vergassen van benzine was essentieel voor de werking van verbrandingsmotoren en werd gerealiseerd door de brandstof te mengen met aangezogen lucht via het zogeheten venturi-effect. Dankzij de Duitse precisie-instrumentenindustrie wist Bing al snel stevig door te breken. De naam ‘Bing’ werd in 1932 geïntroduceerd als merknaam voor hun bekende carburatoren.
Bing toonaangevend in de Duitse motorindustrie
Bing ontwikkelde vanaf dan diverse eigen carburatorseries die door meerdere fabrikanten onmiddellijk werden opgepikt. Grote namen als BMW, DKW, NSU, Zündapp en Horex gebruikten Bing als standaard. Vooral BMW’s boxermotoren werden tot diep in de jaren ’70 bijna uitsluitend uitgerust met Bing.
Tussen WO I en WO II groeide Bing uit tot een van de grootste carburator-producenten van Europa. Het merk stond voor betrouwbaarheid, degelijkheid en een robuuste bouwkwaliteit – eigenschappen die cruciaal waren in die jaren van snelle technologische groei.
Na WO II werd de Duitse motorindustrie heropgebouwd en Bing speelde daarin een essentiële rol. Het bedrijf paste zijn carburateurs aan op de nieuwe generatie lichte motoren en brommers, waaronder de modellen van Sachs, Kreidler, Hercules en Puch.
De kleine maar uiterst nauwkeurige Bing-carburateurs stonden bekend om hun uitmuntende doseerbaarheid, een troef die hen enorm populair maakte bij zowel fabrikanten als tuners.
De opkomst in motorcross en enduro
In de jaren ’60 en ’70 maakte Bing furore in de offroadwereld. Verschillende Europese fabrikanten vertrouwden op Bing-carburateurs voor hun motorcross- en enduromodellen. Onder meer Maico, Zündapp, Sachs, DKW en Montesa monteerden Bing als standaard. Vooral de 54-serie en 84-serie werden legendarisch. In de vintage motorcross zie je deze modellen vandaag nog steeds op heel wat Europese twinshock-modellen staan.
Concurrentie en de komst van injectie
Vanaf de jaren ’80 werd de concurrentie heviger. Japanse merken zoals Mikuni en Keihin domineerden steeds meer, vooral in de motorcross en enduro. Tegelijkertijd schakelden fabrikanten geleidelijk over naar injectiesystemen, wat de vraag naar klassieke carburators deed dalen. Toch werd in 1990 de 50 miljoenste carburator verkocht door het bedrijf uit Beieren.
Bing bleef actief in de nichemarkt van klassieke motoren, industriële motoren en specifiek maatwerk, maar de gloriejaren van massaproductie waren voorbij. In 1993 verhuisde het bedrijf naar Nürnberg-Wetzendorf.
In 2001 werd het bedrijf omgedoopt tot BING Power Systems GmbH. Tegenwoordig maakt het bedrijf met ruim 120 medewerkers gasklephuizen, olie-spray nozzles, quickshifters voor versnellingsbakken van motorfietsen, brandstofrails en gelijkaardige fijnmechanische producten. In 2015 werd Bing Power Systems grotendeels overgenomen door de Indiase investeerder Flash Group. Bing Power Systems viert in 2026 haar 100-jarig bestaan.
Tekst: Danny Hermans
Foto Harry Everts: Piet Janssen










