Kawasaki’s eerste uitstapje naar de motorcross was in 1972 met een pre-productie/prototype KX250. Twee jaar later kwam er een eerste productiemodel en kreeg het merk met de typische limoengroene kleur voor het eerst vleugels.
In 1972 werd de Zweed Olle Pettersson benaderd door Kawasaki om mee te helpen aan de ontwikkeling van een crossmotor die goed genoeg zou zijn om deel te nemen aan het wereldkampioenschap motorcross. Pettersson had toen al tweemaal een derde plaats in het WK250 cc op zijn palmares staan. In 1967 werd hij derde na Torsten Hallman en Joël Robert, en in 1969 deed hij hetzelfde en finishte achter alweer Hallman en Sylvain Geboers.
Na zijn derde plaats in 1967 werd Olle Pettersson aangetrokken door Suzuki om er de 250cc machine te ontwikkelen samen met Suzuki ingenieur Hirohide Tamaki. Toen het duidelijk werd dat dit project erg succesvol werd – Robert pakte de wereldtitel in 1970 – kreeg de Zweed het aanbod om hetzelfde te doen voor Kawasaki. Eind 1971 startte de ontwikkeling van de KX250.
Veel van de ontwikkeling gebeurde in Strängnäs, de thuisbasis van Pettersson in Zweden en dit onder supervise van de Japanse ingenieurs en technici. Het prototype van 1972 had een goede basis maar het besef was er dat er nog veel meer werk moest gestoken worden in de groene crosser om echt competitief te zijn. Olle Petterson scoorde een 14ste plaats in het WK 250cc van 1972 dat gewonnen werd door Joël Robert.
In 1973 kreeg Pettersson het gezelschap van Torleif Hansen bij Team Kawasaki. Hansen kon dat jaar een vierde plaats in het WK scoren en dat was hoopgevend voor de toekomst. Olle Pettersson zag echter nog meer potentieel in de motor terwijl de technici eerder geneigd waren om het project stop te zetten. Net op tijd kwamen ze er achter dat Pettersson het bij het rechte eind had waardoor de machine een compleet nieuw design kreeg en een nieuw ontwikkelde krachtbron.
Het eerste echte productiemodel van het merk kwam er dan in 1974. In tegenstelling tot de prototypes van voorheen kreeg deze Kawasaki een limoengroene tank en witte spatborden. Na een gans seizoen racen in het WK 250cc kon Torleif Hansen met de Kawasaki SR250 opnieuw een knappe vierde plaats behalen in de eindstand. De wereldtitel ging dat jaar naar de Rus Gennady Moisseev. Torleif Hansen won dat jaar zelfs de GP’s van Joegoslavië, Groot-Brittannië en zijn thuiswedstrijd in Zweden. Die werd dat jaar gehouden in zijn geboortedorp Upplands Vasby. . Kawasaki was eindelijk waar het wou zijn, namelijk in het topsegment van de motorcross. Het was de start van een verhaal dat tot op de dag van vandaag verder gaat op het hoogste niveau.
Wereldtitels Kawasaki
1995 Stefan Everts 250cc
1996 Sébastien Tortelli 125cc
1998 Sébastien Tortelli 250cc
2002 Michaël Maschio 125cc
2006 Christophe Pourcel MX2